Erhverv

Walmart splitter black friday i tre salgsdage

For at klare coronaudfordringen vil tilbud blive lagt online først, og ved butikkerne skal folk stå i enkeltkø og vente på afsprittede vogne.

Black friday er normalt en kæmpe begivenhed for detailhandlen i almindelighed og Walmart i særdeleshed. I år bliver det lidt anderledes end som her fra en black friday, før corona var opfundet. Foto: Gunnar Rathbun/AP

Sammen med julehandlen er black friday en af de største handelsdage i USA. Men i år bliver det anderledes at jage gode tilbud.

Verdens største supermarkedskæde Walmart vil dele sit black friday-udsalg op i tre separate begivenheder spredt ud over november, skriver CNBC.

Samtidig vil Walmart forsøge at få flere kunder til at hoppe med online i stedet for at møde op personligt ved en af virksomhedens butikker.

Det skal ske ved at lancere gode online tilbud, dage før det sker fysisk i butikkerne.

Det bliver i det hele taget en større logistisk operation at få kunderne og de ansatte sikkert gennem tilbudsjunglen ved black friday-arrangementerne.

Forholdsreglerne bliver af samme grund mange:

  • De fysiske butikker vil åbne kl. 5 om morgenen (lokal tid).
  • Kunderne skal stille sig i enkeltrækker, før de kan komme ind.
  • Butikkerne begrænser antallet af kunder på én gang på et givent tidspunkt.
  • Ansatte vil uddele indkøbsvogne, der er blevet sprittet af på forhånd.
  • ”Sundheds-ambassadører” vil tale med kunderne og minde dem om at holde afstand og bruge mundbind.

Desuden vil kunderne blive tilbudt at hente deres varer ”ved kantstenen” og dermed undgå at skulle bevæge sig ind i butikkerne.

»Vi har tænkt meget over, hvordan vi kan afvikle disse dage. Ved at sprede de gode tilbud over flere dage og gøre vores bedste tilbud tilgængelige på nettet, forventer vi, at vores black friday-oplevelse bliver god og sikker for både kunder og ansatte,« siger Scott McCall, der er executive vice president hos Walmart.

Walmart indleder black friday den 4. november online og i butikkerne den 7. november. Derefter følger de øvrige to begivenheder med tilbud inden for forskellige dele af detailhandlen.

Sidste event bliver den 25. november på nettet og fysisk den 27. november.

BRANCHENYT
Læs også