Erhverv

Louis Vuitton-ejer belønnes for langsom genopretning i salget

LVMH ejer - ud over Louis Vuitton - kendte designermærker som Marc Jacobs, Christian Dior, Givenchy, Celine, Fendi og Kenzo. Foto: Stine Bidstrup

Efter et par hårde måneder kom der gang i efterspørgslen efter modetøj og tasker hos den franske luksusgigant LMVH i årets tredje kvartal, og det belønner investorerne med en aktiegevinst fredag morgen.

LVMH, der blandt andet har sælger tasker fra Louis Vuitton, Dom Pérignon-champagne, måtte ellers nøjes med en samlet organisk vækst i kvartalet på minus 7 pct. Og i årets første ni måneder samlet set fald salget på organisk basis med 21 pct., viste en salgsopdatering torsdag efter børslukketid.

- Omsætningen faldt 7 pct. i tredje kvartal på organisk basis, og det reflekterer en forbedring i markedstendenserne sammenlignet med i første halvår og især en tilbagevenden til vækst inden for cognac samt mode- og lædervarer, skriver selskabet.

Selskabets forretningsområde for vin og spiritus sluttede kvartalet med en organisk vækst på minus 3 pct., og dermed klarede den del af forretningen sig markant bedre end i årets første halvår. I de første ni måneder af 2020 lød den organisk vækst nemlig på minus 15 pct.

LVMH har vin- og alkoholproducenter som Hennessy, Krug og Moët & Chandon i folden, og i tredje kvartal oplevede selskabet en bedring i champagneforretningen, ligesom salget af Hennessy-cognac udviklede sig stærkt.

I forretningsområdet mode- og lædervarer kunne LVMH glæde sig over en organisk vækst på 12 pct. i tredje kvartal efter et hårdt første halvår.

LVMH ejer - ud over Louis Vuitton - kendte designermærker som Marc Jacobs, Christian Dior, Givenchy, Celine, Fendi og Kenzo.

Samtidig har selskabet også mærker inden for blandt andet parfume, kosmetik og smykker. Inden for kategorien for ure og smykker ejer selskabet eksempelvis mærker som Bvlgari, TAG Heuer, Dior Watches og Chaumet.

LVMH-aktien stiger 6,6 pct. på børsen i Paris fredag morgen.

BRANCHENYT
Læs også