Erhverv

EU tilfreds med sikkerheden: Boeings Max-fly i luften inden nytår

Selv om der stadig mangler en opdatering af en sensor, får den amerikanske flyproducent startilladelse til 737 Max i EU.

Det er to fatale ulykker med fly af typen 737 Max 8, der har givet Boeing store problemer. Foto: AP Photo/Ted S. Warren, File

Efter at have været underlagt et startforbud siden marts sidste år, lysner det nu for flyproducenten Boeing og selskabets fly af typen 737 Max.

Den øverste europæiske luftfartsmyndighed, European Union Aviation Safaty Agency, EASA, har bedømt flytypen som ”sikker nok” til, at den kan få starttilladelse igen inden årets udgang, skriver Bloomberg.

Tilladelsen er givet, efter Boeing har lavet nogle ændringer i sin sikkerhedsprocedure, men inden en vital tredje sensor er klar til at blive sat i flyet.

Den nye sensor er først klar til brug om 20 til 24 måneder, når den større Max 10-variant af flyet skal leveres.

Sensoren vil senere blive efterinstalleret i de øvrige fly, men det vil ikke stoppe tilladelsen til flyvning med Max-flyene.

»Vores analyse viser, at flyet er sikkert, og at sikkerhedsniveauet er højt nok til at tilfredsstille vores krav,« siger Patrick Ky, der er øverste chef for EASA.

Boeings Max 737 blev ”grounded” af myndigheder over hele verden efter to flystyrt, der kostede i alt 346 mennesker livet.

Udover tabet af menneskeliv sendte det Boeing-fabrikkerne ud i selskabets største krise i nyere tid.

Meddelelsen fra EASA er også godt nyt for Boeing på den anden side af Atlanten. Selv om EASA ikke bestemmer over de amerikanske myndigheders godkendelsesprocedure, så vil grønt lys fra EU alt andet lige lægge pres på amerikanerne.

Men Boeing har ikke ikke gjort sagen om Max-flyene let for sig selv. De amerikanske myndigheder har tidligere afsløret fejl i de oprindelige ansøgninger om sikkerheden i Max-flyene, hvilket naturligt har gjort de amerikanske myndigheder mistænksomme.

BRANCHENYT
Læs også