Erhverv
BREAKING

Greenmobility får tilkendegivelser om 50 mio. kr. i rettet emission

I sidste uge oplyste Greenmobility, der er en eldelebilstjeneste, at selskabets bank har garanteret kreditfaciliteter på op til 15 mio. kr. til driften, indtil kapitalforhøjelsen blev gennemført. Foto: Mads Frost

Greenmobility, der er på vej over på hovedbørsen i København fra First North-børsen, har fået tilkendegivelser på, at selskabet kan rejse mere end 50 mio. kr. via en rettet emission.

Selskabet har fået investeringstilsagn fra eksisterende aktionærer såsom pensionskassen Akademiker Pension og Arbejdernes Landsbank samt nye aktionærer som Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), den britiske investor L7 Management og næstformand i bestyrelsen Tue Østergaard.

- Vi er foreløbig tilfredse med investeringen i GreenMobility, og støtter gerne op om selskabets ambitioner om vækst i flere lande. Der er fortsat meget arbejde at gøre, men selskabets udvikling i de sidste 12 måneder er opmuntrende for os som aktionærer, udtaler Louise Jørring Gev, aktiechef i Akademiker Pension, i en meddelelse.

Selskabets stifter og bestyrelsesformand, Henrik Isaksen, glæder sig over opbakningen fra både eksisterende og nye aktionærer.

- Vi har bevist, at virksomheden kan skaleres på tværs af lande, og forventer, med den erfaring vi har i dag, at nystartede byer hurtigere opnår rentabilitet end tidligere, siger han i meddelelsen.

Selskabet har tidligere meldt ud, at det havde planer om en kapitalindsprøjtning på 50-100 mio. kr. kombineret med en ny lånefacilitet på 75 mio. kr.

I sidste uge oplyste Greenmobility, der er en eldelebilstjeneste, at selskabets bank har garanteret kreditfaciliteter på op til 15 mio. kr. til driften, indtil kapitalforhøjelsen bliver gennemført.

Onsdag viste Greenmobilitys regnskab for dette års tredje kvartal et underskud før skat på 11,5 mio. kr. mod et underskud før skat på 10,9 mio. kr. i samme periode sidste år.

Lige nu er selskabet til stede i seks forskellige byer på tværs af Danmark, Belgien og Sverige. I 2021 er det ambitionen at have udbredt selskabets eldrevne delebiler til mere end 15 byer. Målet for 2025 er at være til stede i mere end 35 byer og have over 10.000 biler.

Pengene fra emissionen skal understøtte vækststrategien, herunder lanceringen i nye byer. Derudover skal en del af pengene bruges til at finansiere driften i byer som Aarhus, Malmø, Gøteborg, Antwerpen og Gent, indtil der opnås overskud i de byer.

Dykker man ned i de enkelte byer, genererede København overskud for første gang i august i år. Det lød på 350.000 kr. før skat og blev videreført i september, hvor det lød på 300.000 kr. før skat.

Selskabets vækstplaner betyder dog, at eksisterende og nye aktionærer ikke skal regne med, at Greenmobility på de overordnede linjer vil generere et overskud de kommende år, fortalte investor relations-chef Anders Wall til Ritzau Finans i forrige uge.

Han fortalte samtidig, at der forventes at gå mellem to og tre år fra konceptet lanceres i en by, til det forventes at nå "breakeven".

I slutningen af fjerde kvartal 2020 forventer Greenmobility at flytte over på hovedbørsen. Noteringen vil blive gennemført uden at rejse yderligere kapital.

Mandag stiger Greenmobility-aktien 7,5 pct. til 144 kr.

BRANCHENYT
Læs også