Erhverv

Denne graf viser, hvor presset luftfarten er: »Det er nogle ekstremt bedrøvelige tal«

Antallet af kommercielle flyvninger er på verdensplan fortsat 40 pct. under niveauet for 2019. Og det står værre til i Europa, lyder det fra analytiker.

Der har været usædvanligt stille i lufthavne verden over under coronakrisen. Foto: Finn Frandsen

Den globale luftfartsindustri har fået mere luft under vingerne, men den pressede branche er stadig langt fra tidligere tiders flyvehøjde. I øjeblikket ligger antallet af kommercielle flyvninger på verdensplan mere end 40 pct. under niveauet på samme tidspunkt sidste år, viser tal fra Flightradar24.com.

»Det er nogle ekstremt bedrøvelige tal,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

Da coronakrisen var på sit højeste med nedlukninger, restriktioner og groundede fly sendte det en overgang antallet af kommercielle flyvninger ned med mere end 70 pct. på verdensplan.

Antallet af daglige kommercielle flyvninger er steget mærkbart siden lavpunktet, men det har længe ligget stabilt på mellem 62.000 og 68.000, når man ser på et glidende gennemsnit på de seneste syv dage.

»Vi er langt over niveauerne fra foråret, hvor hele verden var lukket ned, men genrejsningen er bremset fuldstændig op,« siger Jacob Pedersen.

Ifølge Jacob Pedersen, der følger luftfartsbranchen tæt, står det endnu værre til i Europa, end de globale tal giver udtryk for.

»Langt de fleste flyvninger er indenrigs. Dem er der mange af flere af i USA og Kina, men i Europa er der langt flere grænser, og det kan man også se i de månedlige tal for de europæiske flyselskaber,« siger Jacob Pedersen.

Han forklarer, at flere flyselskaber i Europa på det seneste har været nødt til at justere sine planer for, hvor mange fly de skal have i luften. I en nedadgående retning. Og det var vel at mærke planer, som blev lavet med coronapandemien in mente.

»Der er ikke nogen aktører, som går forbi,« siger Jacob Pedersen.

Og faktisk står det endnu værre til for luftfartsbranchen, end flyvningerne viser. For én ting er, hvor mange fly der er i luften. En anden ting er, hvor mange passagerer der er i flyene. Her henviser Jacob Pedersen til, at man i SAS f.eks. ikke kan fylde hvert andet sæde i øjeblikket.

Udfordringerne bliver ikke mindre af, at flere lande rundt om i Europa i øjeblikket melder om stigende smittetal.

»Hvis vi ser ud over Europa, blinker det mere rødt, gult og orange end en diskotekslampe, så det er usikkert at bestille en rejse. Så der er ikke noget, der tyder på, at bliver bedre på korte bane. Det bliver tværtimod nok værre,« siger Jacob Pedersen.

Udviklingen i luftfarten er dermed bundet op på udviklingen i pandemien. Flere flyselskaber venter, at branchen først vil være tilbage på niveauet inden coronakrisen i 2014. Om det er for optimistisk eller pessimistisk er svært at vurdere, lyder det fra Jacob Pedersen.

»Men man må forvente, at der kommer en positiv ketchup-effekt, når folk igen synes, at det er sikkert at rejse. Det kan komme relativt hurtigt, hvis virussen bliver inddæmmet, forsvinder eller der kommer en god vaccine,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også