Erhverv

Mærsk sætter jagten ind på overset milliardmarked

Mærsk går nu benhårdt efter verdens bittesmå firmaer, der af de fleste store koncerner bliver ignoreret, men som kan vise sig at blive en guldgrube for den danske shippingkoncern.

Anne-Sophie Zerlang Karlsen står i spidsen for Mærsks digitale satsning, platformen Twill. Foto: Renate Beense

Stik imod tidligere overbevisninger vil A.P. Møller-Mærsk gøre verdens allermindste kunder til et vigtigt og profitabelt forretningsben.

Arbejdet med at indfange de kunder, som kun transporterer 1-20 containere om året, er kun lige begyndt. Men allerede nu tyder det på, at de for alvor kan give Mærsk vind i sejlene.

»Langsigtet håber jeg og tror på, at det her kan blive en relativt stor del af strategien,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen, som er chef for Mærsks digitale platform Twill, der er sat i søen for netop at indfange de små kunder.

Traditionelt har de mindste virksomheder været dyre at servicere for store transportkoncerner som Mærsk, men digitale muligheder sætter det hidtil uinteressante område i fokus hos shippingkoncernen.

Der er ingen tvivl om, at potentialet i markedet er der.

Anne-Sophie Zerlang Karlsen, adm. direktør for Mærsk-platformen Twill

Twill-platformen skal gøre det nemt for de uindviede logistik-novicer at bestille alt fra både søfragt, landtransport og forsikringer. 2020 er platformens første store testår, men allerede nu ser det ud til, at de små kunder tilkøber flere services ved siden af og er knap så prisfølsomme som andre.

»Der er ingen tvivl om, at potentialet i markedet er der, men spørgsmålet er, om vi kan finde en måde at få de her digitale arbejdsmetoder til at fungere for os,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen.

Selvom de er små, bruger verdens allermindste virksomheder 213 mia. dollars – svarende til 1,3 billioner kroner – årligt på logistikydelser, estimerer konsulenthuset McKinsey.

Mærsks ambition er at få omkring 10.000 firmaer til at køre 100.000 fyrrefodscontainere igennem Twill-platformen i år. Hvis alt går vel, er drømmen at nå op på en million containere i 2025.

Sidste år transporterede hele Mærsk-koncernen 13,3 millioner containere.

»Den forkromede langsigtede ambition er ikke hugget i sten endnu, og der er ingen tvivl om, at det kommer an på vores succes i år. Heldigvis er jeg ret optimistisk omkring, at vi nok skal nå vores mål i år,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen.

I Nykredit mener analytiker Ricky Rasmussen, at Mærsks satsning på Twill er yderst fornuftigt, og at målet er realistisk.

»Det giver super god mening, at man etablerer en platform, hvor de små virksomheder kan sørge for transporten selv og dermed springe to-tre-fire mellemled over. Det der er udfordringen for Mærsk - og det vil det altid være - er, at de begynder at konkurrere mod sig selv, for det er dine egne kunder, de tager volumen fra,« siger han med henvisning til de speditører og transportselskaber, som i dag benytter Mærsks containerskibe.

Mærsks digitale platforme
Mærsk har siden 2016 haft en strategi om, at det skal være så nemt at booke containerfragt som at købe en flybillet online. Som led i den strategi har Mærsk søsat flere forskellige digitale platforme, der henvender sig til forskellige kundesegmenter.
  • Twill: En digital platform, der henvender sig til de mindste kunder, der ikke ved meget om logistik, og som har brug for en let forståelig og nem måde at håndtere sin containerfragt. Henvender sig til kunder, der transporterer fra 1-20 containere om året.
  • Maersk Flow: Et cloud-baseret supply chain-system for mellemstore virksomheder, der giver dem adgang til alt data omkring deres logistikkæde. Henvender sig til små og mellemstore virksomheder, der transporterer fra 1000-2000 containere om året.
  • Maersk Spot: En digital platform, der gør det nemt at booke fragt og købe logistikydelser med kort varsel (under tre måneder) online hos Mærsk. Henvender sig til de logistikoperatører og speditører, som professionelt sidder og håndterer fragt.

Fordi de mindste virksomheder som oftest bruger små lokale speditører, mener Anne-Sophie Zerlang Karlsen ikke, at Mærsk træder speditørkunderne over tæerne.

I 2016 offentliggjorde Mærsk sin storstilede plan om at splitte konglomeratet op og skille sig af med energiaktiviteterne. I stedet for at køre alle enhederne separat efter armslængdeprincippet, ville shippingkoncernen integrere skibsfarten, havnene og logistikken for bedre at kunne levere en samlet service fra dør til dør for kunderne.

Twill-platformen udgør et af de initiativer, der målretter sig mod en specifik gruppe kunder, som Mærsk gerne vil tilbyde transport fra dør til dør.

BRANCHENYT
Læs også