Erhverv

Designkometen Ferm Living buldrer frem - nu er virksomheden sat til salg

Ferm Living har allieret sig med investeringsbanken Carnegie, som leder efter en ny ejer til firmaet.

Trine Andersen, stifter af Ferm Living: Foto: Ferm Living Trine Andersen, stifter af Ferm Living. Foto: Ole Lind Foto: Ole Lind

Boligindretningssuccesen Ferm Living er i samarbejde med investeringsbanken Carnegie gået på jagt efter en ny ejer. Det fortæller flere kilder til Finans.

Potentielle bydere har allerede modtaget investeringsmaterialet, og planen er ifølge Finans’ oplysninger at lukke en handel inden jul. Ifølge én kilde kan prisen nærme sig 500 mio. kr.

Adm. direktør Peter M. Vedel vil ikke kommentere Finans’ oplysninger, men han fortæller, at coronakrisen har accelereret firmaets vækst.

»Vi havde travlt allerede inden corona ramte, og vi har ikke fået mindre travlt siden. Vi kommer til at lave et super resultat for året og langt over det, vi troede, da corona startede,« siger han.

Dermed fortsætter ser den høje aktivitet inden for køb og salg af virksomheder ud til at fortsætte på trods af coronakrisen.

Da coronakrisen ramte i foråret, og store dele af verden blev lukket delvist ned, blev mange salgsprocesser afbrudt. Men aktiviteten er kommet tilbage hurtigere, end de fleste havde regnet med, og dermed er der altså muligheder for de selskaber, som er kommet nogenlunde hvis ikke ligefrem styrket, igennem krisen.

Ferm Living desiger og sælger bl.a. tekstiler og interiør på nettet og gennem forhandlere verden over. Selskabet har hovedkontor i København og blev startet for godt og vel 15 år siden, da stifter Trine Andersen ikke kunne finde et pænt tapet.

Hun besluttede at lave sit eget og etablerede virksomheden, der er vokset næsten uafbrudt siden opstarten.

Trine Andersen solgte omkring to-tredjedele af virksomheden til kapitalfonden Vendis Capital i 2016 og står ikke længere i spidsen for virksomheden men for det kreative arbejde.

Firmaet fik et resultat før skat på 22 mio. kr. i fjor, men ligesom mange andre selskaber, der fokuserer på hjemmet, har coronakrisen givet forretningen en ordentlig spand kul, fordi folk har været tvunget inden døre.

Ferm Living sælger et forholdsvis bredt sortiment af produkter - alt fra puder til 500 kr. og sofaer til 40.000 kr. Produkterne er hovedsageligt til hjemmet, men også i mindre omfang til indretningsarkitekter mm. i kontraktmarkedet.

»Brandet begynder virkelig at få fodfæste, og kendskabsgraden stiger på tværs af de markeder, vi opererer i. Vi er ude i plus 60 markeder i dag og relativt bredt distribueret på tværs af geografier og salgskanaler. Noget af styrken for os er, at vi har både traditionelle retailers og etailers, så da folk gik online i forbindelse med nedlukningen, stod vi klar i startboksen,« siger adm. direktør Peter M. Vedel.

Flere danske designsuccesser er blevet solgt i de senere år. Muuto ejes i dag af amerikanske Knoll, mens Hay hører under amerikanske Herman Miller. Derudover ejes Gubi og Menu af kapitalfondene Axcel og Polaris.

Da Trine Andersen solgte ca. to-tredjedele af Ferm Living til Vendis Capital i 2016, fik hendes holdingselskab en gevinst på ca. 138 mio. kr., hvilket indikerer en samlet pris på virksomheden på i omegnen af 200 mio. kr. Men prisen er ifølge en kilde med indsigt i selskabet væsentligt højere i dag.

Ferm Livings vækst er fortsat, siden Vendis kom ombord. Den accelererede faktisk i 2019, hvor bruttoresultatet steg 17 pct. mod 12 pct. året forinden.

Ifølge en ledende nordisk kapitalfond er spørgsmålet for en potentiel køber af Ferm Living, hvorvidt brandet er unikt nok, og om selskabets egen ecommerce-forretning er stor nok.

Selvom firmaet har mere end 800.000 følgere på sin hovedkonto på Instagram - mere end dobbelt så meget som eksempelvis Menu - sker størstedelen af salget via partnere både fysisk og online.

Både kapitalfonde og strategiske købere - eksempelvis Menu, der også sælger interiør - vurderes af flere kilder at være oplagte købere af Ferm Living, men der er også andre interessante emner i markedet i øjeblikket.

Vi havde travlt allerede inden corona ramte, og vi har ikke fået mindre travlt siden.

Peter M. Vedel, adm. direktør, Ferm Living

Carnegie og Nordea forsøger lige nu at sælge onlinebutikken Unisport, som bl.a. sælger fodboldstøvler, mens firmaer som Leo Pharma og Huscompagniet også ventes at få nye medejere inden jul. Der er ifølge Finans’ oplysninger også hyret rådgivere til at sælge virksomheder som Geia Food, Trifork, Green Hydrogen Systems, Fertin Pharma, TIA Technology samt Columbus’ IT-forretning To-Increase.

Dermed er der væsentligt mere gang i markedet for køb og salg af virksomheder, end mange havde forventet i marts, hvor store dele af Danmark lukkede ned.

Ifølge data fra Oaklins, som rådgiver om køb og salg af virksomheder, skiftede 57 danske selskaber hænder i tredje kvartal. Det var et fald på bare otte handler sammenlignet med samme periode i fjor.

»Der er mange virksomhedsejere, som frygtede tilbage i foråret, at de ville blive ramt rigtig hårdt, men som kan se, at de har klaret sig fornuftigt igennem. Nu hvor vi er i en anden bølge, siger mange, at »det skal vi også nok klare«,« siger Daniel Sand, ledende partner hos Oaklins.

»Det gælder både hos købere og sælgere, at man ikke kan stoppe alting, og derfor er man nødt til at få de rette transaktioner gennemført. Der vil naturligvis være transaktioner, som er udfordret, men rigtig meget kan fint gennemføres.«

Carnegie og Vendis Capital har ingen kommentarer.

BRANCHENYT
Læs også