Erhverv

10.000 virksomheder kan have lavet momsfejl: »Det er et langt større problem, end vi havde troet«

Skattestyrelsen har sendte breve til ca. 10.000 virksomheder, der kan have haft fejl i deres momsindberetning.

Skattestyrelsen har sendt breve til et større antal danske eksportvirksomheder. Foto: Skattestyrelsen

Tusindvis af danske eksportvirksomheder kan have lavet en momsfejl, som i sidste ende kan ende med at koste dem penge. Sådan lyder det fra revisionshuset BDO, efter Skattestyrelsen har sendt breve til ca. 10.000 danske virksomheder.

Myndighederne gør i brevene eksportvirksomhederne opmærksomme på de gældende regler på området, og i samme ombæring har myndighederne bedt virksomhederne om at rette op på eventuelle fejl i momsindberetningen med tilbagevirkende kraft.

 »Vi var klar over, at det har været en udfordring, at virksomhederne ikke har været klar over reglerne. Men det er et langt større problem, end vi havde troet,« siger Henning Boye Hansen, der er chefkonsulent i BDO.

Når de danske eksportvirksomheder sælger varer eller ydelser til virksomheder i andre EU-lande, kan de som hovedregel gøre det uden moms, men salget skal indberettes to steder.

På den almindelige momsangivelse og i mange tilfælde også til den såkaldte EU-salgsliste. Det er ved sidstnævnte, at problemet er opstået. Pligten til at indberette til EU-salgslisten blev præciseret i november 2019, og denne pligt kan mange virksomheder altså have overset.

»I sidste ende kan det betyde, at virksomheder bliver afkrævet moms af noget, som er momsfrit. Når det er så mange virksomheder, der måske har fejl i deres momsindberetning, kan det løbe op i meget store beløb,« forklarer Henning Boye Hansen.

Hvis der i virksomhederne er fejl i momsindberetningerne, kan det udløse kontrolbesøg fra myndighederne. Og hvis virksomhederne ikke kan vise, at køberen i udlandet har et gyldigt momsnummer, vil myndighederne afkræve moms af 25 pct. af beløbet.

BDO peger på, at risikoen for ikke at kunne få verificeret køberens momsnummer stiger med tiden. Fordi kunden kan have skiftet momsnummer, fordi virksomheden er blevet solgt, eller fordi virksomheden er gået konkurs.

»Det er ikke svært at gøre det rigtigt, hvis man først har sat sine systemer op til det. Mange har bare ikke været klar over det, og der vil være nogen, som ender med at få en regning ud af det,« siger Henning Boye Hansen.

BRANCHENYT
Læs også