Erhverv

Revisorer varsler prisstigninger: »Selv revisorer kan regne ud, at der skal være en forretning«

Priserne på revision for især de store virksomheder er handlet så langt ned, at det er uholdbart. Derfor kommer de til at stige, varsler de store rådgiver-koncerner samstemmende.

Jan C. Olsen, ny chef i EY, varsler prisstigninger på revision. Det samme gør hans konkurrenter. Foto: Stine Bidstrup.

Siden udbruddet af den store ”revisionskrig” i 2013 er prisen på revision faldet til et uholdbart lavt niveau.

Derfor vil revisionshusenes kunder nu blive mødt med prisstigninger, lyder meldingen fra flere af de store revisionshuse.

»For tre-fem år siden sagde mange, at priserne fortsat vil falde. Men jeg vil godt forudsige, at de kommer til at stige fremover,« siger Jan C. Olsen, som er adm. direktør i EY.

Priskrigen på revision satte brat ind i 2013, da stort set alle ansatte i KPMG rykkede over til ærkerivalen EY. Dermed skulle en meget stor del af de største virksomheder i Danmark beslutte, om de skulle blive i KPMG eller gå over til EY. Og de to andre store spillere på det danske marked, Deloitte og PWC, kunne fiske i rørte vande.

Revisionskrigen
  • Den store kanon i revisionskrigen gik af i november 2013, hvor Jesper Koefoed, daværende adm. direktør i KPMG, trak små 50 partnere med sig over i en fusion med en af de største konkurrenter, EY. Begrundelsen var, at de hellere ville ind under det internationalt større EY.
  • Rykket betød, at EY i Danmark gik fra at være nr. 5 til at være nr. 2 på det danske marked.
  • Meget hurtigt besluttede det globale KPMG at svare igen og opbygge et nyt dansk selskab med Thomas Hofman-Bang i spidsen.
  • Krigen i revisionsbranchen har presset prisen på revision betydeligt og afstedkommet et indædt slagsmål om de største kunder blandt de danske virksomheder.
  • De kunne alle konkurrere intenst på prisen på revision, fordi der samtidig var mulighed for at tjene ekstra penge på at sælge rådgiver-ydelser ind til de selvsamme store virksomheder. Men denne model er ikke længere lovlig.

    Nye EU-regler betyder nemlig, at en revisor for en af de store virksomheder ikke samtidig må sælge kunden en masse rådgivning, da et giver en uheldig afhængighed. Grænsen for salg af rådgivning har EU sat ved 70 pct. af revisionshonoraret.

    »Så kan selv revisorer regne ud, at der skal være en forretning,« siger Jan C. Olsen.

    I KPMG er partner og leder af revisionsforretningen Lau Bent Baun enig i, at priserne skal i vejret, og han peger ligeledes på EU’s loft for rådgivningsydelser som forklaring. Ifølge begge chefer er priserne begyndt at stige, men ikke nok.

    Mere tillid
    • I de senere år er et nyt EU-direktiv blevet implementeret. Det skal sikre mere uafhængighed og tillid til revisorerne.
    • Loven gælder såkaldte PIE-virksomheder – Public Interest Entities – som omfatter børsnoterede selskaber og finansselskaber.
    • De skal hvert 10. år skifte revisor – medmindre de inden da sender opgaven i udbud eller sikrer sig, at to revisorer eller to revisionsfirmaer udfører revisionen. I så fald kan perioden forlænges til helt op til 24 år.
    • Der er en forbudsliste med ydelser, som revisor ikke må rådgive om ved siden af selve revisionen. Men den danske regering har valgt at tillade f.eks. en række skatteydelser.
    • En revisor må højst udføre andre former for rådgivning for virksomhedskunden for, hvad der svarer til 70 pct. af kernerevisionshonoraret.
    • Både PIE-virksomheder og store unoterede selskaber skal mindst hvert syvende år sørge for, at det er en ny partner fra revisionsfirmaet, der tager over.

    »Jeg tror, at priserne vil gå op, men det kommer til at tage tid, og det vil også kræve nogle modige beslutninger hos regulatorer, kunderne og ikke mindst revisorerne,« siger Lau Bent Baun.

    De peger begge på, at myndighedernes krav til regnskaber og derfor revisionen af dem er steget gennem årene, så arbejdet er dyrere at udføre.

    »Revision skal kunne stå selvstændigt som en forretning, og priserne skal afspejle, at vi i de senere år har oplevet markant øgede krav i form af regulering hele verden rundt,« siger Henrik Wellejus, leder af revisionsbenet hos Deloitte.

    De store virksomheder har bemærket, at priserne på revision ikke længere falder, men de store revisionshuse er stadig til at handle med, hvis de er sultne nok, er f.eks. meldingen fra en finansdirektør i en af de største danske virksomheder.

    Så kan du garantere, at I ikke vil konkurrere på pris, hvis der er en kunde, I virkelig gerne vil have?

    »Vi er selvfølgelig altid villige til at tage dialog, om vi har set forkert på en opgave. Men vi er der, hvor vi nægter at vinde en opgave alene på pris. Vi har sagt nej til opgaver af samme grund,« siger Henrik Wellejus fra Deloitte.

    Prispresset er et andet blandt de mindre virksomheder, fordi de ikke er omfattet af EU’s regler, så her må revisionsfirmaet fortsat gerne sælge rådgivning.

    Men presset på indtjeningen kender man i Beierholm, der omsætter for godt 1 mia. kr. og dermed er blandt de store danske revisionshuse.

    »Vi mærker ikke det helt samme prispres blandt de mindre og mellemstore virksomheder. Men det er ikke muligt at hæve priserne meget mere end den generelle prisudvikling, samtidig med at kravene fra myndighederne er steget betydeligt,« siger Søren V. Pedersen, adm. direktør i Beierholm.

    »Hvis vi skal bevare vores indtjening, må vi enten blive mere effektive ved at bruge digitalisering, eller vi kan øge vores indtjening på kunden gennem andre rådgivningsydelser,« siger Søren V. Pedersen.

    PWC ønsker ikke at kommentere prisudviklingen.

    BRANCHENYT
    Læs også