Erhverv

Fysiske butikker spiller ny rolle i kampen om forbrugerne

Onlinehandlen vokser hastigt, mens coronakrisen har tag i Danmark. Samtidig arbejder detailhandlen hårdere end nogensinde på at få nethandel og fysiske butikker til at spille sammen.

Trods onlinealget har høje vækstrater i onlinekrisen satser danske detailselskaber også fortsat på de fysiske butikker. Arkivfoto: Mathias Svold.

Nethandlen stormer frem i coronakrisen, og den udvikling ser ud til at fortsætte. Fra flere sider peges dog på, at det i høj grad også i onlinehandlen er nødvendigt at tænke de fysiske salgskanaler ind i strategien. Forbrugerne vil fortsat gerne ud af huset for at shoppe.

Tal fra Salesforce Shopping Index, som måler digitale salgstrends i 51 lande, peger på, at omsætningen i de nordiske netbutikker steg med 33 pct. i tredje kvartal 2020. Løftet kommer efter en endnu højere vækstrate i andet kvartal – udløst af, at pandemien ramte, og bl.a. at en lang række fysiske butikker måtte holde lukket. Det skubbede høj fart i onlinesalget af mange varegrupper – lige fra dagligvarer til bl.a. modetøj og møbler...

BRANCHENYT
Læs også