Virksomheder investerer tungt i politisk taletid
Erhvervslivet og dets topchefer bruger stadig flere ressourcer på at slå igennem den politiske lydmur til omverdenen, lyder det fra topfolk og rådgivere.
Mens politikerne stiller større og større krav til virksomheder, spiller virksomhederne tilbage med forsøg på at påvirke den politiske dagsorden i deres retning.
Virksomhederne bruger flere ressourcer end nogensinde på at navigere igennem politiske processer og det minefelt af meningsdannere og reguleringer, som kan påvirke forretningen den gale vej.
En række topchefer, formænd og rådgivere fortæller om et kraftigt øget fokus på public affairs, bedst oversat til politisk interessevaretagelse.
»Vi er gået fra, at public affairs var noget, hvor man fulgte med i lovgivningen, til at public affairs er at følge og forudse, hvad der foregår, og at være i direkte dialog med beslutningstagere og støtte arbejdet med for eksempel klimapartnerskaber,« siger Mads Nipper, der netop er trådt af som topchef i Grundfos, inden han overtager roret hos Ørsted.
Vi kan kun nå de målsætninger, hvis politikere og myndigheder spiller med, og vi finder de konkrete løsninger sammen.
Også i Salling Group arbejder topchef Per Bank »mere ambitiøst end tidligere« med at spille ind i den politiske dagsorden.
»Vi har som ansvarlig virksomhed en række klare ambitioner og et ønske om at gøre en aktiv forskel for det samfund, vi er en del af. Derfor er det væsentligt, at vi kender og forstår de politiske prioriteringer og hele tiden er opdateret i forhold til den aktuelle politiske og samfundsmæssige agenda - som for eksempel den grønne dagsorden,« siger Per Bank.
Også Københavns Lufthavn har udvidet sin public affairs-afdeling over det seneste årti for både at navigere bedst muligt gennem ny regulering og at kunne komme i mål med koncernens strategi - blandt andet klimamålene.
»Vi kan kun nå de målsætninger, hvis politikere og myndigheder spiller med, og vi finder de konkrete løsninger sammen,« skriver Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavn.
Finans har talt med en stribe public affairs-rådgivere, der alle over en bred kam ser en øget interesse hos erhvervslivet efter folk, som kan navigere i det politiske.
»Det er et område, der er vokset jævnt over de seneste 10-15 år. Vi mærker helt klart en stigende efterspørgsel efter det, vi laver,« siger Martin Løntoft, der er partner og rådgiver hos et af landets største public affairs-bureauer, Rud Pedersen.
Politikere er ikke kun lovgivere.
Han peger på en stigende politisering af samfundet som en af forklaringerne på virksomhedernes øgede fokus på public affairs. Politikerne blander sig mere og mere som meningsdannere.
»Politikere er ikke kun lovgivere. Som meningsdannere udtrykker de forventninger til erhvervslivet og konkrete virksomheder. Det kan f.eks. dreje sig om, at virksomhederne skal tage et større ansvar, at de skal producere mere klimavenligt, eller at de investerer for lidt,« siger Martin Løntoft.
Det betyder også, at virksomhedernes politiske opgave er blevet langt mere kompleks end tidligere.
Udover politikerne har andre af erhvervslivets vigtigste interessenter ændret karakter og er blevet meget mere politiske, lyder det fra Martin Vith Ankerstjerne, partner i rådgivningsvirksomheden Advice. Ikke mindst forbrugerne, som i stigende grad vurderer virksomheder med politiske briller.
»Forbrugerne har adgang til meget mere af den viden, der er tilgængelig. Medierne har ændret sig, og der er kommet flere af dem. Og så har den politiske lovgivning større indflydelse på virksomhederne end tidligere,« siger han.
Det vigtigste for os er, at vi som virksomhed gør det, som vi føler, vi direkte kan kontrollere.
Hos Grundfos understreger bestyrelsesformand Jens Moberg, at man bliver nødt til at finde en måde at håndtere den kompleksitet på.
»Det vigtigste for os er, at vi som virksomhed gør det, som vi føler, vi direkte kan kontrollere. Som at deltage i samfundsdebatten med viden og erfaring. Det er noget, jeg synes, man skal gøre. Også selvom verden bliver mere kompleks,« siger Jens Moberg.
I et af landets store advokathuse Gorrissen Federspiel har man gjort en dyd af efterspørgslen på public affairs-professionelle og indgået et samarbejde med den tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen. Firmaet har f.eks. også ansat en landmand og en økonom for at rådgive bredere.
»Vi ser en tendens til, at der i dag bliver pålagt virksomhederne et langt større ansvar for deres beslutninger og handlinger end tidligere, og at de i stigende grad forventes at tage samfundsansvar ud over deres kerneforretning. Her forventer vores klienter, at vi også tænker disse forhold ind i vores juridiske rådgivning,« siger managing partner Martin André Dittmer fra Gorrissen Federspiel.
Når de store virksomheder skal hyre en ny topchef, er det helt afgørende, at det politiske netværk er i orden. Ellers vælger man en anden.
Den stadig mere komplekse politiske opgave betyder også, at ansvaret ikke længere kun ligger hos public affairs-afdelingerne og hos rådgiverne.
Evnen til at slå igennem på vegne af virksomheden er blevet en helt afgørende faktor, når en virksomhed skal finde en topchef.
»Når de store virksomheder skal hyre en ny topchef, er det helt afgørende, at det politiske netværk er i orden. Ellers vælger man en anden,« siger Frederik Preisler, partner i kommunikationsbureauet Mensch.
Mads Nipper er en af de topchefer, der ofte deltager i samfundsdebatten om emner, der ikke nødvendigvis har været særlig relevante for Grundfos.
»Vi taler om CEO-aktivisme som et begreb, som vi ser i stigende grad. Også i Danmark. Du ser, at Mads Nipper er meget politisk i sin kommunikation med omverdenen, og Henrik Poulsen (tidligere Ørsted-direktør, red.) har været ude og tale om sammenhængskraft i samfundet,« siger Martin Vith Ankerstjerne fra Advice.
Netop debatten om, hvorvidt høje topcheflønninger går ud over sammenhængskraften i samfundet, har også tidligere Danske Bank-topchef Thomas Borgen taget.
»Det er en måde at være med til at skabe et brand på. I den medievirkelighed, vi har i dag, hvor det bliver sværere at kommunikere med brugere og interessenter, fordi der er så mange forskellige kanaler, er der behov for noget ekstraordinært for at trænge igennem,« siger Martin Vith Ankerstjerne.
Vi taler om CEO-aktivisme som et begreb, som vi ser i stigende grad. Også i Danmark.
Den enorme gennemslagskraft, som de sociale medier har fået, har gjort dem til et vigtigt våben i kampen om indflydelse, og de indgår klart i virksomhedernes voksende fokus på public affairs, siger Frederik Preisler fra Mensch.
»Man kan ikke skille udbredelsen af SoMe fra det lobbyarbejde, der foregår. Lidt populært sagt har de store interesseorganisationer jo en ”troldehær” siddende, som på SoMe forsøger at rejse en debat eller påvirke stemningen,« siger han.
En virksomhed, som ikke oplever samme behov for at ansætte nye medarbejdere i public affairs-afdelingen, er Carlsberg. Her er man gået fra tre medarbejdere til halvanden, fordi bryggerikoncernen arbejder mere sammen med den bredere industri gennem forskellige globale og regionale bryggeriforeninger og internationale organisationer.
»Alt andet lige er det nok korrekt, at vores CEO bruger mere tid på det politiske landskab end tidligere,« oplyser pressechef Kasper Elbjørn.