Erhverv

Analytikere: Kun corona-logistik kan dæmpe en rekordjul for legetøjsbranchen

Der har været en stor vækst i legetøjssalget i 2020 - især i USA. Det tegner til en rekord god jul for legetøjsmarkedet, ikke mindst for danske Lego. Men det står og falder med, om sælgerne kan få varerne ud til forbrugerne.

Harry Potter er en af de figurer, der har tryllet en salgsfremgang frem midt i coronakrisen. Hele legetøjsbranchen har mærket behovet for at underholde både børn og voksne. Foto: Kim Nielsen/Polfoto

I en coronaplaget verden køber de voksne legetøj som aldrig før - både til dem selv og til børnene.

Det kommer industrien til gavn - ikke mindst Lego.

Faktisk spår en erfaren legetøjschef og en analytiker den bedste legetøjsjul nogensinde.

»Legetøjsindustrien oplever i øjeblikket vækstrater, som jeg ikke har oplevet i de 35 år, jeg har været i branchen. Især i lyset af den store økonomiske usikkerhed er det overraskende,« siger Søren Torp Laursen, der i mange år sad i spidsen for Legos forretning i USA, og som nu sidder i bestyrelsen for en af Legos rivaler, amerikanske Mattel.

»Jeg er sikker på, at legetøjssalget bliver historisk højt i den kommende højsæson. Der er en kraftig vækst i USA og en pæn vækst i Europa. Der findes ikke så mange data for Asien, så vi kender ikke væksten i de markeder,« siger Søren Torp Laursen.

Udfordringen er derfor ikke efterspørgsel - men logistik, forudser Frederique Tutt, der er legetøjsanalytiker i det anerkendte analysehus NPD. For en meget stor del af salget af legetøj er flyttet fra de mange lukkede butikker til internettet, og det betyder, at millioner af kunder skal have kørt deres julegaver ud enten til en kiosk eller kurer-butik eller til deres hjem.

»Efterspørgslen efter legetøj er meget stærk, og vi er på vej mod en jul, hvor 40-50 pct. af det årlige salg normalt ligger, lidt afhængig af landene. Denne jul bliver for legetøjsbranchen helt klart et logistisk issue snarere end et spørgsmål om efterspørgsel,« siger Frederique Tutt.

NPD følger en kurv af 13 lande, som dækker ca. 55 pct. af det globale legetøjssalg, og de viser en stigning i salget på 12 pct. i årets første ni måneder.

»Det er meget imponerende. Det hører med til billedet, at USA står for 80 pct. af væksten, mens der i Europa er en beskeden vækst på 3 pct.,« siger hun.

Lego er blandt vinderne, og det danske legetøj ligger nummer 1 i Europa, ifølge NPD.

»De har især klaret sig godt med deres IP-temaer (legetøj baseret på licensaftaler med andre, red.) som Star Wars, Harry Potter og senest Super Mario. Men deres eget Lego Technic hører også blandt de bedst sælgende produkter,« siger Frederique Tutt.

Super Mario er et nyt tema, som Lego lancerede i august, og som ifølge NPD er kommet stærkt fra start.

Mens Frederique Tutt er en smule bekymret for, om legetøjsindustrien kan levere legetøj til jul, hvis ikke forbrugerne køber i god tid, tror Søren Torp Laursen, at den første coronabølge og det stejlt stigende onlinesalg har rustet branchen.

Indtil nu har legetøjsbranchen kun solgt omkring 20-25 pct. af legetøjet over internettet, men det er ikke mindst efter coronapandemien løftet til 40-50 pct.

»Jeg tror godt, at onlinehandlen kan følge med. Der var udfordringer i begyndelsen, fordi skiftet skete så ekstremt hurtigt i i foråret. Men nu tror jeg, de fleste aktører har fået styr på logistikken og ikke mindst distributionscentrene,« siger Søren Torp Laursen.

Lego oplyser, at levering af bestillinger på lego.com kører som normalt i øjeblikket. Men man er opmærksom på, at omstændighederne kan ændre sig afhængigt af pandemiens udvikling, så Lego holder øje med situationen.

Konkurrenten Mattel skrev for nylig i sit kvartalsregnskab - som viste en vækst i omsætningen på 10 pct. ikke mindst trukket af Barbie-dukken - at selskabet er klar over udfordringen med at kunne håndtere efterspørgslen op til højsæsonen, og at man arbejder tæt sammen med detailleddet for at kunne løfte opgaven.

BRANCHENYT
Læs også