Erhverv

Jysk-familiens designermøbler i rekord: Runder én milliard i omsætning

Rekordindtjeningen i Bolia kommer på trods af massive investeringer og et tocifret milliontab på den norske krone.

Direktør Lars Lyse Hansen er imponeret over den vækst, Bolia har oplevet i det sidste halvår af regnskabet. Foto: Bolia

Designkæden Bolia, der er ejet af Lars Larsen Group, har haft et hæsblæsende regnskabsår med rekorder i både omsætning og indtjening.

Dette er sket på trods massive investeringer og et tocifret milliontab på valutaveksling.

På toplinjen satte Bolia rekord og omsatte for første gang i virksomhedens historie for over én milliard kroner. Mere præcist ramte toplinjen i alt 1,1 mia. kr. ved regnskabsårets udløb, mens også bundlinjen også voksede gevaldigt og endte på 75 mio. kr., hvilket er fire gange mere end året før.

»Det har været et spændende og udfordrende år, som har bestået af et normalt halvår og et halvt år, som var coronaramt. Samlet set har vi oplevet høj vækst i begge perioder på 22 pct.,« siger den adm. direktør for Bolia, Lars Lyse Hansen.

Efter første halvdel af regnskabsåret, hvor alt kørte på skinner for Bolia, blev omsætningen drastisk påvirket, da coronatoget ramte. Det tog dog ikke lang tid, før designkæden, der har 600 forhandlere fordelt på 50 lande, tog fat om pandemien og fik løst de problemstillinger, den havde ført med sig.

»Vi har været heldige med at have en agil salgsplatform, som er webbaseret - så vi har let kunne skifte mellem fysiske butikker og onlinesalg. Vi har været hurtige til at ændre setup og adfærd. Det har vi nydt godt af i andet halvår,« siger den adm. direktør, der endte med at være mere end tilfreds med regnskabets coronahalvår.

»Vækstraten endte med at være højere i andet halvår, end den var i første halvår. Det er ret imponerende,« siger han.

At Bolias indtjening satte rekord med 75 mio. kr. på bunden skete på trods af flere ting, som ellers holdt den nede.

For det første har Bolia i det seneste regnskabsår investeret tungt i eksempelvis udviklingen af nye produkter, bæredygtighed i alt fra produkter til distribution og en ny it-platform, der har været tre år undervejs og kostet 100 mio. kr.

»Vi har lavet kæmpe investeringer. Det har faktisk været vores største investeringsår i de 20 år, vi har eksisteret,« siger Lars Lyse Hansen.

Samtidigt har den danske designkæde bøvlet gevaldigt med valutakurserne. Specielt den norske krones dyk i foråret endte med af koste Bolia dyrt, da omsætningen i Norge løbende skulle veksles til danske kroner.

»Vi mistede 15 mio. kr. i indtjening, fordi vi vekslede norske kroner til en lav kurs. Norge er et stort marked for os, så det har en stor påvirkning på vores samlede resultat,« siger direktøren og fortsætter:

»Men at vi trods dette kommer ud med et rekordregnskab, det er vi meget stolte af.«

Læs også
Top job