Serier

Overskuddet er større end ventet hos GN

Corona rammer verden
Foto: GN Group

GN kom ud af tredje kvartal med et bedre resultat efter skat end ventet.

Overskuddet i de tre måneder frem til udgangen af september landede på 623 mio. kr. mod 345 mio. kr. i samme periode sidste år.

Fremgangen er drevet af GN Audio, som i tredje kvartal oplevede en massiv organisk vækst på 72 pct. og øgede driftsindtjeningen til 550 mio. kr. fra 290 mio. kr., når der justeres for en gevinst på 114 mio. kr. i tredje kvartal i år fra et forlig i en sag med konkurrenten Phontonics.

Væksten var holdt oppe af øget efterspørgsel grundet coronakrisen, der har medført mere hjemmearbejde og større fokus på online-kommunikation.

GN Audio omsatte i tredje kvartal for 2421 mio. kr. mod 1462 mio. kr. i den tilsvarende periode sidste år.

Mens GN Audio har nydt godt af det stigende hjemmearbejde under covid-19, så fortsatte GN Hearing med at være hårdt ramt af, at folk udskyder deres besøg hos audiologer.

GN Hearing havde i tredje kvartal en negativ organisk vækst på 11 pct., og divisionens driftsresultat, EBITA, faldt til 169 mio. kr. fra 283 mio. kr. i samme kvartal året før.

GN fastholder i onsdagens endelige regnskab for tredje kvartal forventningerne til 2020.

Prognosen blev da også opdateret så sent som den 9. oktober, da GN kom med udvalgte foreløbige resultater for de tre måneder frem til udgangen af september.

For koncernens headsetselskab, GN Audio, ventes dermed fortsat en organisk vækst i omsætningen på mere end 35 pct. og en EBITA margin på mere end 21 pct. før ekstraordinære forhold relateret til et forlig.

I meddelelsen 9. oktober blev forventningerne opjusteret fra en organisk omsætningsvækst på mere end 25 pct. og en EBITA-margin på mere end 20 pct.

I onsdagens regnskab fastholder koncernen også forventningerne til høreapparatforretningen - GN Hearing. Her ventes en organisk vækst på bedre end minus 30 pct. og en EBITA-margin på bedre end nul procent.

Mens headsetforretningen har oplevet massiv fremgang i løbet af året, hvor flere hjemmearbejdende har øget salget markant, så har høreapparataktiviteterne været hårdt presset af coronakrisen.

Læs også
Top job