Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Techgiganter forlænger forbud mod politiske annoncer

Forlængelsen kommer efter, at Trump-tilhængere over hele verden har fået momentum for en kampagne, der anklager Demokraterne for at 'stjæle valget'.

Præsidentvalg i USA
Trumps støtter turnerer lige nu med en 'stop the steal'-kampagne. Det har fået Google og Facebook til at fastholde et politisk reklameforbud. REUTERS/Mark Makela

En uge op til valgkampen meldte både Facebook og Google ud, at de ville udstede et direkte forbud mod alle politiske annoncer op til valgdagen til det amerikanske præsidentvalg.

Nu er valget overstået, og demokraternes Joe Biden er således blevet udpeget som vinder. Men Facebook og Google indrykker stadig ingen politiske annoncer. Techgiganterne har nemlig forlænget forbuddet.

Det skriver Financial Times.

Ifølge mediet kommer forlængelsen efter den siddende præsident Donald Trumps anklager om, at demokraterne skulle have ’stjålet valget’.

Anklagerne har taget fart på de sociale medier, også på Twitter, hvor både Donald Trump selv og hans tilhængere livligt deler budskabet.

Det skal Facebook og Google således ikke lægge spalter til, og derfor kan brugerne ikke umiddelbart med det samme opleve politiske annoncer igen.

Det har dog ikke fået Facebook helt af krogen. Joe Bidens pressechef, Bill Russo, har i mandags skarpt kritiseret Facebook for ikke at stoppe de verserende rygter om valgsvindel i tråde og grupper oprettet til formålet.

»Hvis du troede at misinformation på Facebook var et problem under valget, så bare vent til du ser, hvordan det flænser strukturen i vores demokrati i dagene efter,« skriver Bill Russo på Twitter og påpeger samtidig, at Facebook skal være bedre til at faktatjekke brugernes adfærd. En ting som Facebook-direktør Mark Zuckerberg tidligere har afvist at ville gøre.

Både Google og Facebook har over for Financial Times bekræftet, at suspenderingen af reklamerne stadig er igangværende. Facebook vil selv melde ud hvornår det bliver løftet, mens Google afviser at dele flere detaljer om dette.

BRANCHENYT
Læs også