Erhverv

Mærsk opjusterer igen, igen - sigter mod nye højder

A.P. Møller-Mærsk nyder godt af de tårnhøje fragtrater og skruer igen op for forventningerne til 2020.

Foto: Thomas Borberg

A.P. Møller-Mærsk fortsætter den gode stime og stiller endnu engang investorerne en højere indtjening i udsigt for hele 2020.

Den danske shippingkoncern forventer nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger (ebitda), der lander på 8-8,5 mia. dollars.

Det oplyser Mærsk i en fondsbørsmeddelelse dagen før, at selskabet aflægger sit regnskab for tredje kvartal.

Det nye niveau er et pænt stykke over de 7,5-8 mia. dollars, som Mærsk så sent i oktober opjusterede sin guidance til - og en hel del mere end de 5,5 mia. dollars, som Mærsk gav som pejlemærke for driftsindtjeningen før coronavirussens udbrud.

Opjusteringen kommer, fordi Mærsk på de foreløbige finansielle tal for oktober kan se gode takter. Der er både et øget momentum i det fjerde kvartal i fragtrater og volumener i containerfragten, lyder det fra koncernen.

»Markedssituationen og de fremadrettede forventninger er fortsat præget af en usikkerhed, der er højere end normalt grundet mulige COVID-19-forstyrrelser,« skriver Mærsk i fondsbørsmeddelelsen.

I maj begyndte fragtraterne at stige til niveauer, de ikke har været på i årevis - og de er forsat med at kravle i vejret. Selvom coronakrisen har fået de globale fragtmængder til at falde henover året, har de stigende fragtrater betydet, at Mærsk og konkurrenterne er lykkes med at hente overraskende store gevinster hjem.

Samtidig ligger prisen på brændstof lavt, og det er den perfekte kombination for, at Mærsk kan trække et solidt resultat hjem i 2020.

Der er en række årsager til, at de globale fragtrater er steget siden maj. En af dem er, at der er mangel på containere - og det betyder, at de højstbydende får lov til at optage pladsen.

En anden er, at den coronaindelukkede verdensbefolkning ikke har haft mulighed for at bruge deres penge på ferierejser, restaurantbesøg og byture som i et normalt år. Pengene er i stedet for gået til hævesænke-borde, fitnessudstyr og underholdning til hjemmet - alt sammen noget, der ofte transporteres over verdenhavene i containere.

Ikke mindst toastere, lød det fra Mærsks store franske konkurrent CMA CGM mandag, fordi amerikanerne med coronapandemien nu skal spise morgenmad derhjemme i stedet for at gå på Starbucks.

»Så de køber store mængder fra Kina, millioner af toastere fra Walmart, via Amazon, via Costco, via hvem som helst. Og vi fragter dem,« sagde topchef Rodolphe Saadé til Financial Times.

BRANCHENYT
Læs også