Erhverv

Unilever sigter mod salg af veganske produkter for 1 mia euro før 2027

Blandt de veganske produkter fra The Vegetarian Butcher er en plantebaseret pølse. Foto: PR/Unilever Food Solutions

Unilever vil øge sit årlige salg af plantebaserede køderstatninger og alternativer til mejeriprodukter til 1 mio. euro - svarende til omkring 7,5 mia. kr. - i løbet af de næste fem til syv år.

Det skriver Financial Times.

I år venter Unilever et salg af køderstatninger og alternativer til mejeriprodukter på 200 mio. euro. Det tal ventes dog femdoblet inden for de næste fem til syv år, lyder forventningerne fra selskabet.

Koncernen oplyser ifølge Financial Times, at Vegetarian Butcher, som Unilever erhvervede for to år siden, oplever en "eksplosiv" vækst.

Direktøren i Unilevers maddivision, Hanneke Faber, mener, at køderstatninger kan være med til at redde planeten.

- Det er det rigtige for verden at regne ud, hvordan vi kan spise mere plantebaseret, i forhold til den mængde dyreprotein der bliver spist i dag. På den måde kan vi undgå at ødelægge planeten, siger han til Financial Times.

Unilever vil fokusere på produkter is og mayonnaise fremstillet uden mælk samt køderstatninger baseret på sojabønner og alger.

Efterspørgslen på producenter af veganske produkter er stigende, hvor flere selskaber er skudt op over de seneste år.

Heriblandt er Impossible Foods, der blandt andet producerer plantebaserede hakkebøffer til Burger King i USA, og Beyond Meat, der udvikler plantebaserede løsninger for McDonald's i USA, mens Nestlé varetager samme opgave for McDonald's i Tyskland.

BRANCHENYT
Læs også