Erhverv

Brændstofkæde investerer tocifret millionbeløb i flydende el

Som den første distributør gennemfører Circle K nu et større indkøb af det grønne brændsel Power-to-X. De håber på at kunne skabe et større udbud og en udbredelse af brændstoffet.

Overskydende strøm fra blandt andet vindmøller kan bruges til at lave methanol. Arkivfoto,

Circle K vil være frontløberne i den grønne omstilling, og det gøres bedst ved at være først med investeringerne. Først med et stort netværk af ladestandere til elbilerne, og nu investerer brændstofkæden ligeledes et tocifret millionbeløb i det, de mener, er fremtidens drivmiddel - Power-to-X.

Power-to-X
  • Også kaldet ’Flydende el’
  • Power-to-X er en samlet betegnelse for flere teknologier, hvor man laver brint på el, der er produceret på vedvarende energi, f.eks vindmøller eller solceller.

  • Brinten kan så – i kombination med CO2 eller nitrogen – blive til syntetiske flydende eller gasformige brændstoffer eller syntetiske kemikalier, f.eks methanol. Disse kan bruges som erstatning for fossilt baserede brændstoffer som benzin, diesel og gas.

  • Power-to-X er CO2 neutralt, hvis det er produceret CO2-neutralt, f.eks via overskydende vindmøllestrøm eller solenergi.

Kilde: Ingeniørforeningen IDA & FDM

»I 2030 vil vi stadig have mere end 2,8 millioner biler på de danske veje, som ikke er elbiler. Derfor er vi nødt til også at investere i teknologier, som kan reducere udledningerne for den almindelige forbrændingsmotor, hvis vi skal kunne nå vores klimamål. Vi har endnu ikke elbiler til alle, men nu får vi muligheden for faktisk at gøre vores eksisterede benzin- og dieselbiler grønnere«, siger Peter Rasmussen, direktør for brændstof hos Circle K.

Circle K har valgt at indkøbe 50 mio. liter e-methanol, også kaldet Power-to-X, frem mod 2025. Det flydende drivmiddel kan blandes i eksisterende brændstofprodukter, f.eks benzin, og da methanolet er komplet CO2-neutralt, kan man fortrænge en stor mængde CO2 i trafikken, og dermed gøre transportsektoren grønnere.

Brændstofkæden oplyser, at potentialet med e-methanol kan bidrage til, at transportsektoren kan CO2-fortrænge med op til 30 pct.. Den kan blandt andet anvendes i køretøjer med højt blandingsforhold, som set i en nuværende test hos Teknologisk Institut med hele 85 pct. iblanding. Produktionen af mere e-methanol er dog begrænset af dels EU-reglerne for iblanding og dels udbygningen af vedvarende energi, og det vil Circle K gerne lave om på.

»Markedet bliver ikke skabt af sig selv, og politikerne har nølet meget længe. Derfor tager vi nu sagen i egen hånd og laver en markant investering i et område, som vi tror på er fremtiden for en grøn transportsektor i Danmark. Hvis vi skal sætte skub i udbuddet af e-methanol, er vi også nødt at vise, at efterspørgslen er til stede. Det er det, vi gør med den her aftale«, siger Peter Rasmussen.

Det grønne e-methanol kommer fra danske Reintegrate, og 50 mio. liter svarer til hele Danmarks samlede stor-skala produktion af det flydende guld, og der er ifølge Reintegrate potentiale for at producere mere.

Fra 2022 vil danskerne således kunne fylde det grønne brændstof i tanken, og opkøbet på de 50 mio. liter sker over en 5-årig periode. Den totale mængde e-methanol, som er omfattet af aftalen, svarer til at fjerne CO2-udledningen fra ca. 7000 danske personbiler over perioden.

Hos Teknologisk Institut pågår der lige nu tests med methanol som drivmiddel i biler. Ifølge instituttet har et nyligt udført studie peget på, at en blanding med 85 pct. methanol og 15 pct. benzin er optimalt for en dansk sommer- og vinterdrift. Samtidig har studiet også vist, at ældre benzinbiler kan køre på 85 pct. methanol.

BRANCHENYT
Læs også