Serier

Jysk sætter trods smittebølgen fart i milliardinvesteringer

Detailkoncernen Jysk måtte under pandemien bremse investeringer i butikker – både åbning af nye og moderniseringer. Det udløser sammen med salgsfart et regnskab med rekordindtjening.

Corona rammer verden
Jysk har butikker i 51 lande og flere store distributionscentre  i Europa. Arkivfoto: Sebastian Buur Gunvald

Coronakrisen bremsede ambitionerne i den danske detailkoncern Jysk. Den har fået rullet væsentligt færre nye og moderniserede butikker ud det seneste år end ønsket. Reduktionen i investeringerne kan aflæses direkte i regnskabet. Trods pandemien viser det nemlig rekordoverskud.

Jysk, der ejes af Lars Larsen Group, har torsdag middag præsenteret årsrapport for det forskudte år 2019/20 med en række nøgletal. De viser en rekordomsætning på 30,4 mia. kr. efter en vækst på 8 pct. Samtidig er der et løft i indtjeningen på 15 pct. Resultatet før skat blev på 3,6 mia. kr.

Koncernen med 2.900 butikker i 51 lande har dermed præsenteret det første regnskab, hvor aktiviteterne i de to selskaber, danske Jysk Nordic og tyske Dänisches Bettenlager, er slået sammen. Det skete fra september i fjor.

Samtidig var året præget af coronakrisen, som i nogle uger gennem foråret betød, at Jysk havde op mod 2.000 butikker lukket rundtom på markederne i kraft af restriktioner i kampen mod covid-19.

Netop pandemien har bremset investeringerne i nye butikker, hvor målet er fortsat ekspansion i høj fart. I det igangværende år skal dørene slås op til mindst 150 nye butikker rundtom på kloden.

Krisen, der har bremset ekspansionen, er med til at øge overskuddet, da der ikke er investeret som forventet i det forgangne år. Det blev kun til 106 nye butikker det år. Samtidig blev færre end forventet moderniseret og opgraderet.

Fakta
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da den nu afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver 2.950 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber, som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 206 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island over de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

»Det var ikke muligt i anden halvdel af regnskabsåret at gennemføre alle de planlagte butiksaktiviteter. Det har selvfølgelig en positiv effekt på resultatet, fordi vi har investeret mindre end planlagt i vores fysiske butikker. Det betyder imidlertid også, at der er ekstra fokus på at gennemføre så mange investeringer som muligt i det nye år og fremefter,« mener adm. direktør Jan Bøgh, Jysk.

Ud over butikkerne har Jysk i foråret indledt byggeriet af et nyt logistikcenter i Ungarn – en investering til 1,5 mia. kr. Jan Bøgh oplyser samtidig, at koncernen er på jagt efter en grund i grænseregionen mellem Holland og Tyskland.

Det skal fyldes med endnu et nyt center til distribution af varer ud på Jysk-markederne. Det bliver nummer 10 i koncernen, og ifølge Jan Bøgh vil der igen være tale om en investering på den anden side af 1 mia. kr.

Det har været vigtigt, at coronavirus ikke tager flere ressourcer end nødvendigt.

Jan Bøgh, adm. direktør, Jysk.

Trods udfordringerne i foråret og den fortsatte smittebølge, som præger rundtom i Europa og aktuelt betyder, at 550 Jysk-butikker midlertidigt er lukkede, vil Jan Bøgh også fokusere på mulighederne i markedet.

»Det har været vigtigt, at coronavirus ikke tager flere ressourcer end nødvendigt. Vi skal jo være her i mange år fremover. Derfor er det vigtigt, at vi også er i stand til at investere, så vi står godt rustet til en forhåbentlig snarlig fremtid uden covid-19,« mener Jan Bøgh.

Han mener, at Jysk det seneste år selv har vist vejen gennem krisen, bl.a. med en kombination af central styring og koncernens lokale salgsorganisationer ude i landene. Desuden fremhæver Jan Bøgh kombinationen af salgskanalerne, hvor kunder kan købe varer digitalt og hente i butikker, som en styrke. Det sammen med andre onlineløsninger, som også er i vækst.

BRANCHENYT
Læs også