Erhverv

Black friday-ugen sætter omsætningsrekord hos Mobilepay

Antallet af transaktioner forventes at ramme tæt på to millioner, når weekenden er slut.

Mobilepay forventer rekordmange transaktioner i forbindelse med black friday-ugen. Foto: Jens Dresling

Interessen for at handle i ugen med black friday-tilbud kommer til at sætte rekord hos Mobilepay.

Når weekenden er omme, forventer betalingsudbyderen, at omsætningen vil have rundet 1 mia. kr. efter næsten to millioner transaktioner.

»Vi oplever klart, at butikkerne og forbrugerne i år har fordelt handlen over en hel uge, som til gengæld har fået fuld skrue. Mange julegaveindkøb gennemføres nu. Og mange har gemt nogle af de tre ugers feriepenge til black week. Desuden har myndighedernes retningslinjer for handel og udsalg i de fysiske butikker utvivlsomt skubbet mere forbrug over på nethandlen i år,« siger Claus Bunkenborg, der er direktør for Mobilepay.

Han forventer, at Mobilepay Onlines markedsandel i ugen når op over 50 pct. af den samlede e-handel i Danmark.

Mobilepay har især mærket en stigning i antallet af transaktioner mandag og tirsdag med hver 150 pct. Tallene skal sammenlignes med sidste år, hvor den fysiske handel kunne foregå uden coronarestriktioner.

Selve black friday bliver dog stadig den største omsætningsdag i hele ugen. Her forventer Mobilepay, at man runder 300 mio. kr.

Det er lavere end sidste år, hvor fredagsomsætningen endte på 376 mio. kr.

»Danskerne sætter utvivlsomt rekord for at handle på nettet indenfor en uge. For Mobilepay er det en kæmpe oplevelse at se vores onlineløsning benyttet op mod to millioner gange på så kort tid,« siger Claus Bunkenborg.

Gennemsnitsbeløbet for et køb med Mobilepay Online i hele black friday-ugen er på nuværende tidspunkt 599 kr.

For hele ugen - mandag til søndag - forventer Mobilepay en vækst på over 60 pct. sammenlignet med samme uge sidste år.

BRANCHENYT
Læs også