Serier

Hver fjerde hotel og restaurant er truet af lukning

Hoteller og restauranter frygter for fremtiden. Coronakrisen har fjernet en stor del af forretningsgrundlaget, og forude venter hårde måneder.

Corona rammer verden
Alt for mange værelser er tomme på de københavnske hoteller.
Foto: Finn Frandsen

Næsten ni måneder med nedlukninger og restriktioner har tæret så hårdt på økonomien på hoteller og restauranter, at mange af dem kan blive nødt til at dreje nøglen om.

Næsten hver fjerde virksomhed i erhvervet frygter, at coronakrisen kan tvinge dem til at lukke og slukke permanent. Værst ser det ud for hotellerne i København. Her er det 40 pct., som føler sig truet af lukning.

Det viser en undersøgelse, som Horesta, hotellernes og restauranternes organisation, har gennemført blandt en stor del af medlemmerne.

»Det er voldsomme tal, som afspejler den barske situation for hoteller og restauranter. De ved ikke, hvilken fremtid de ser ind i, og mange tærer på de sidste ressourcer,« siger Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i Horesta.

I øjeblikket har vi mellem 0 og 25 gæster, og det er for lidt til, at det kan hænge sammen økonomisk at holde åbent.

Karen Nedergaard, adm. direktør for Andersen Hotel og Absalon Hotel

Hoteller og restauranter er blandt de hårdest ramte brancher herhjemme. Spisende selskaber må maksimalt bestå af 10 personer, og spisestederne skal lukke kl. 22. Det har ført til masseaflysninger af selskaber, møder og konferencer, som er en stor indtægtskilde.

En opgørelse fra Horesta viser således, at 9 ud af 10 julefrokoster er aflyst, og dermed mister erhvervet et milliardbeløb i omsætning.

»Perioden op til jul er normalt en periode, hvor restauranterne har drøntravlt med masser af gæster. Omsætningen fra bl.a. julefrokoster skal polstre virksomhederne til januar og februar, som er stille måneder med lav aktivitet. Den mistede omsætning er med til at skabe usikkerhed hos restauranterne,« siger Kirsten Munch Andersen.

Hotellerne er lammet af restriktioner og lukkede grænser. Belægningen er lav efter en kort opblomstring i juli og august, hvor især flere af provinsens hoteller havde mange gæster.

Hotellerne i København fik imidlertid ikke glæde af det kortvarige opsving. Den omstridte regel om minimum seks overnatninger på hovedstadens hoteller skræmte de udenlandske turister væk.

Siden er grænserne igen blevet lukket, og det gør særligt ondt i København, hvor en stor andel af turisterne er fra udlandet.

»Mange hoteller i København ser mørkt på fremtiden. Ingen ved, hvornår rejselysten og muligheden for at holde store møder og konferencer vender tilbage. Samtidig er der udsigt til skærpet kamp om de få kunder, fordi kapaciteten udvides med mange nye hoteller og værelser,« siger Kirsten Munch Andersen.

En del hoteller i København er midlertidigt lukket, og flere lukninger kan være på vej. Et af dem er det firestjernede Andersen Hotel i Københavns centrum med 69 værelser.

»Vi lukker hotellet 2. januar. I øjeblikket har vi mellem 0 og 25 gæster, og det er for lidt til, at det kan hænge sammen økonomisk at holde åbent,« siger Karen Nedergaard. Hun er adm. direktør for Andersen Hotel og Absalon Hotel, som fortsat vil være åbent.

Det er voldsomme tal, som afspejler den barske situation for hoteller og restauranter.

Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i Horesta

Før coronakrisen var 90 pct. af gæsterne udenlandske, og det marked er næsten forsvundet, fordi grænserne er lukkede.

»Absalon Hotel har flest danske gæster, så her er lidt flere overnatninger. Men belægningen ligger på mellem 25 og 30 pct., og det er mere end en halvering i forhold til tidligere,« siger Karen Nedergaard.

Hun håber at kunne genåbne Andersen Hotel til påske eller senere på foråret.

»Vi håber inderligt på, at en effektiv vaccine kan genskabe rejselysten, så vi i det mindste kan få flere europæiske rejsende til byen,« siger Karen Nedergaard.

Ifølge undersøgelsen fra Horesta har 94 pct. af hotellerne i København behov for fortsat at modtage hjælp til dækning af faste omkostninger, hvis hotellet skal overleve.

For hoteller og restauranter som helhed har to tredjedele af virksomhederne brug for hjælp til at sikre fortsat drift.

»Selv med en effektiv vaccine vil det tage lang tid, før vi kommer tilbage til noget, der ligner normale tilstande. Danmark skal kæmpe med andre lande om turisterne, og det tager tid at tiltrække de store konferencer og messer,« siger Kirsten Munch Andersen.

BRANCHENYT
Læs også