Serier

Store virksomheders grønne løfter har sorte pletter

Når f.eks. TDC eller Danfoss markedsfører sig på at ville være CO2-neutrale inden for de næste 10 år, gælder målet kun for en del af klimaaftrykket.

Grønt guld eller glansbilleder?
Hvis ikke CO2-udledningen mindskes, og gennemsnitstemperaturernes stigning stækkes, vil skovbrande og andre naturkatastrofer blive mere almindelige, advarer FN. 
FN's generalsekretær Antonio Guterres advarer om, at verden er på randen af "en klimakatastrofe". Foto: Stringer/Reuters

Det lyder godt, når flere af landets store selskaber i storstilede klimastrategier bebuder, at de vil være klimaneutrale inden for de næste 10 år. Men hos en række virksomheder dækker målsætningen kun en del af virksomhedernes totale CO2-udslip.

Det viser en kortlægning foretaget af Finans blandt landets 100 største selskaber.

»Vi ser endnu en række selskaber, som sætter lighedstegn mellem at være CO2-neutral i deres egen drift og så at være klimaneutral i det hele taget. Og det må forbedres,« siger Frances Lu, chef for divisionen ”Sustainability & ESG Services” hos revisionsselskabet KPMG.

Et af selskaberne er termostatvirksomheden Danfoss. På hjemmesiden beskriver Danfoss sin »ambitiøse plan om at være klimaneutral senest i 2030«, men målet gælder kun virksomhedens egen drift og strømforbrug.

Ifølge virksomhedens rapporterede CO2-udslip stammer mere end 80 pct. af Danfoss’ samlede klimaaftryk fra afledte udledninger, f.eks. fra leverandører eller forretningsrejser – det såkaldte scope 3.

Danfoss erkender, at målsætningerne endnu kun gælder en mindre del af de samlede udledninger. Men pressechef Mikkel Thrane oplyser, at man anser det for væsentligt fremadrettet at få hele værdikæden med i målsætningerne.

Tre typer udledning

Den internationale protokol for at opgøre drivhusgasudledning opererer med tre forskellige typer:

  • Scope 1 er den direkte udledning fra firmaets aktiviteter, f.eks. fra produktion af et produkt.
  • Scope 2 er de indirekte udledninger fra elektricitet købt og brugt af virksomheden – altså de udledninger, som kommer af at producere den energi, som virksomheden bruger.
  • Scope 3 dækker over alle indirekte udledninger fra aktiviteter knyttet til firmaet, men uden for firmaets kontrol. Det er altså udledninger fra hele værdikæden til firmaet, hvad enten det er underleverandører, medarbejderes pendlerture, transport og distribution – ja, endda fra den endelige skrotning af firmaets produkter, maskiner og lignende.

Kilde: Green House Gas Protocol

»Vi har i år haft fokus på at få etableret en baseline og sætte de nødvendige mål, og når de er klar, melder vi ud om scope 3,« skriver Mikkel Thrane i en skriftlig kommentar.

»Hvis vi ikke sætter klare mål og er ambitiøse, løber vi i værste fald i den gale retning.«

Men Danfoss er ikke det eneste store danske selskab med et grønt løfte, der endnu ikke dækker hele værdikæden.

Teleselskabet TDC har målsætningen ”100 pct. CO2-neutral i 2028”, men også dette mål dækker kun TDC’s forurening via drift og strømforbrug. Det er den del, som TDC ifølge bæredygtighedsdirektør Emilie Wedell-Wedellsborg har fuld kontrol over, og derfor mener hun fortsat, at målsætningen giver »et CO2-neutralt TDC«.

Alt, der glimter, er ikke guld. Og det er enormt sigende for disse bæredygtighedstiltag.

Sasja Beslik, chef for bæredygtighed hos investeringsbanken J. Safra Sarasin

Teleselskabet er nu i gang med at opgøre det resterende klimaaftryk, der bl.a. dækker kunders forbrug af tjenester, mobiltelefoner, routere, tv-bokse og udledning fra TDC’s leverandører.

»Det er en kompleks og omfattende opgave, som vi naturligvis gerne vil tage ansvar for. Vi forventer at sætte disse mål i midten af 2021,« skriver Emilie Wedell-Wedellsborg i et skriftligt svar.

Pumpevirksomheden Grundfos går efter at blive klimapositiv i 2030, men har endnu kun sat mål for at reducere udledningen fra selskabets drift og strømforbrug med 50 pct. i 2025. Udledningen fra resten af værdikæden er ellers med direktør for bæredygtighed Janda Campos’ egne ord »meget, meget større«.

»Vi ved ikke endnu, hvordan vi bliver klimapositive, men det er vores ambition, og vi har så 10 år til at finde ud af, hvordan vi gør det,« siger hun.

Hvis vi ikke sætter klare mål og er ambitiøse, løber vi i værste fald i den gale retning.

Mikkel Thrane, pressechef hos Danfoss

Klimaeksperter og investorer, som følger bæredygtighedsagendaen tæt, kritiserer de hullede målsætninger.

En analyse foretaget af det internationale investorinitiativ Carbon Disclosure Project (CDP) slår fast, at virksomheders mål for nuludledning er svære at sammenligne på grund af en manglende konsistens i, f.eks. hvad virksomhederne indregner.

Netop det at udelade dele af virksomhedens værdikæde er en af de taktikker, som CDP ifølge rapporten oftest observerer. Oliver Marchand, chef for bæredygtighed hos den globale investeringsudbyder MSCI, nikker genkendende til dette:

»Generelt rapporterer virksomheder en målsætning i det område, hvor det er lettest for dem at reducere udledningen,« siger han.

Sådan har vi gjort
  • Finans har kortlagt klimaindsatserne i landets største virksomheder ved at gennemgå selskabernes årsrapporter eller bæredygtighedsrapporter.
  • Hvis information ikke har været umiddelbart tilgængeligt, har vi kontaktet selskabets presseafdeling for at sikre os, at vi ikke overså tal eller målsætninger.
  • En kortlægning foretaget af Finans viser, at 76 af landets 100 største virksomheder mangler målsætninger for den fulde værdikæde.

    Samtidig viser det sig, at flere af de største virksomheders tal for CO2-udledningen i scope 3 kun dækker en mindre del af værdikæden som forretningsrejser, men f.eks. slet ikke tager højde for leverandører eller kunders klimaaftryk. Det gælder f.eks. ISS, SAS Group og FLSmidth & Co.

    »På svensk har vi en talemåde: Alt, der glimter, er ikke guld. Og det er enormt sigende for disse bæredygtighedstiltag,« siger Sasja Beslik, der er chef for bæredygtighed hos den schweiziske investeringsbank J. Safra Sarasin og opvokset i Sverige.

    Både Danfoss, Grundfos og TDC forventer at indsende mål for scope 3 til godkendelse hos det anerkendte klimainitiativ Science Based Targets i løbet af 2021. Initiativet sikrer, at virksomhedernes reduktionsplaner lever op til den internationale klimaaftale, Parisaftalen, og bidrager til målet om at holde temperaturstigningerne under to grader i dette århundrede.

    BRANCHENYT
    Læs også