Erhverv

Hovedbrud: Netflix-serie gav boom i salg af skakspil

Kombinationen af corona nedlukning og sulten efter streaming serier har løftet interessen for det gamle brætspil til nye højder.

Den opdigtede figur Beth Harmon, og serien "Dronninggambit" fra Netflix, har øget interessen for skak. Foto: Phil Bray/Netflix

Millioner af seere kan næppe tage fejl. Netflix-serien ”Dronninggambit” er en af streamingtjenestens største succeser.

62 mio. abonnenter så serien i de første 28 dage efter første visning, og den lå på et tidspunkt nummer 1 på listen over de mest sete serier i 63 lande.

Serien drejer sig om skak, og den store succes har smittet af på salget af skakspil.

Ifølge analyseinstituttet NPD Group steg salget af skakspil med 87 pct. i USA i de første tre uger efter serien blev vist. Og salget af skakbøger steg med ikke mindre end 603 pct., skriver Forbes.

”Dronninggambit” eller ”The Queens’s Gambit” handler om pigen Beth Harmon, der vokser op på et børnehjem, hvor hun lærer at spille skak. Hun ender som voksen kvinde med at blive stormester og besejre sin russiske modstander.

Flere andre rider også med på bølgen over den fornyede interesse for skak.

Hos hotelkæden Kimpton tilbyder man gæsterne, at de kan låne et skakspil med tilhørende computerprogram, når de checker ind. Dermed kan man spille mod eller med sig selv og overholde alle corona restriktioner.

Ifølge Wikipedia er ”Gambit” betegnelsen på en skakåbning, hvor der ofres en brik for at opnå en fordel.

Ordet ’’gambit’’ kommer af det italienske udtryk dare il gambetto - at stikke benet frem, at spænde ben. Det blev først brugt om skakåbninger i 1561 af den spanske præst Ruy López de Segura.

Lopez studerede og forbedrede denne åbningstype hele sit liv, og han anvendte det spanske ord ”gambito” om den. Dette slog senere igennem i den franske form gambit, som anvendes i skakken i dag.

BRANCHENYT
Læs også