Erhverv

Starbucks vil åbne 22.000 nye kaffebarer og -restauranter

Den amerikanske kæde har uagtet pres på omsætningen i coronakrisen store ambitioner for global vækst med hastig ekspansion.

Artiklens øverste billede
Starbucks vil indtage flere placeringer rundt om i verden med kaffebarer. Foto: Bloomberg/Gabby Jones

Den amerikanske Starbucks-kæde - med også har kaffebarer her i landet - har store planer om ekspansion. Målet er at øge antallet af butikker og salgssteder med op mod 22.000 de kommende 10 år.

Det har selskabet aktuelt oplyst ved en investorkonference – ifølge CNN Business.

Starbucks har i dag 33.000 butikker, der i høj grad drives på franchisebasis. Målet er at nå ca. 55.000 i 2030. En del af dem bliver en helt ny type kaffebarer. Også flere i forstæder til byerne, frem for som nu med især fokus på bl.a. handelsstrøg og shoppingcentre.

»Selvom vi vokser væk fra en stor base, er der rigelig plads til at udvide i regioner, hvor Starbucks-mærket er mindre kendt,« sagde koncernens adm. direktør Rosalind Brewer ifølge CNN Business.

Hun understregede, at koncernen har særligt fokus på »høj volumen og høj margin«. Målet er derfor nye butiksformater med bl.a. drive-in i forstæderne.

Starbucks er også repræsenteret her i landet, hvor dagligvarekoncernen Salling Group har franchiserettigheden til at drive de amerikanske kaffebarer på placeringer i Danmark - ud over banegårde og lufthavne. Salling Group - med kæderne Netto, Føtex og Bilka som de største aktiviteter - har aktuelt 16 butikker under Starbucks, især i København og Aarhus.

I en børsmeddelelse skriver Starbucks amerikanske koncernledelse, at den globale butiksportefølje forventes at vokse med mindst 6 pct. årligt. Især trukket af Kina, hvor vækstraten skal være endnu større.

Under pandemien har Starbucks globalt - og ikke mindst i USA - mistet omsætning. Det bl.a. i kraft af, at mange kontoransatte er sendt hjem, og derfor ikke i storbyernes erhvervsområder går på gaden for at købe kaffe med på job.

Selvom det samlede salg er faldet i det seneste offentliggjorte kvartal, melder Starbucks om voksede salg, hvor kæden er placeret i forstæder og med restauranter, der har såkaldt ”drive-through”.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.