Erhverv

Medie: Dansk hunde-startup børsnoteres i USA i milliardhandel

Barkbox er på vej i kurslisterne, skriver Wall Street Journal.

Henrik Werdelin er en dansk iværksætter bosat i New York. Han er kreativ direktør i Bark & Co. og står bag en række store virksomheder. Foto: Kamilla Krøier.

Firmaet Bark der er medstiftet af danske Henrik Werdelin, kan snart være at finde på børsen i USA med en værdiansættelse på knap 10 mia. kr.

Bark, som tidligere hed Barkbox, er bedst kendt for sine kasser med bl.a. legetøj og mad til hunde, som sælges på månedlige abonnementer. Selskabet vil ligesom mange andre selskaber i år skyde genvej til kurslisterne vha. et såkaldt special purpose acquisition vehicle eller SPAC. Det fremgår af en meddelelse fra firmaet.

»Bark er velpositioneret til at være førende inden for fire primære kanaler til hunde: sjov, mad, hjemmet og sundhed. Vi giver vores loyale kunder en række skræddersyede tilbud af høj kvalitet,« siger Werdelin i meddelelsen.

Werdelin vil efter noteringen fortsætte med at stå for bl.a. produktudviklingen, mens det er en Amazon-veteran, der står i spidsen for firmaet.

SPAC’s er børsnoterede selskaber med en stor kontantbeholdning og ingen aktiviteter, der sættes i verden for at sende firmaer på børsen uden om den traditionelle og tunge børsnoteringsproces, der bl.a. omfatter en større due dilligence. Når SPAC-selskabet køber en virksomhed, fusioneres de to, og opkøbsemnet er dermed kommet hurtigt på børsen.

På den måde er det muligt at komme i kurslisterne hurtigt og uden så meget opsyn som normalt, og det har rekordmange selskaber gjort brug af i år for at lukrere på, at visse sektorer er brandvarme og værdiansættelserne skyhøje. Det har danske Henrik Fisker, som arbejder på en elbil, ligeledes gjort.

Henrik Werdelin er medstifter af Barkbox, som vil rejse ca. 450 mio. dollars i forbindelse med børsnoteringen. Noteringen synes godt timet, for coronapandemien har fået forbrugerne til at at bruge ekstramange penge på deres kæledyr og sendt værdiansættelserne på kældyrs-fokuserede firmaer i vejret.

Ifølge en nylig rapport fra PWC er forbruget på gaver til dyr steget 21 pct. i år.

Det øger efterspørgslen på Barks løsninger, som forventer at omsætte for 365 mio. dollars i regnskabetsåret, der løber indtil 31. marts.

Henrik Werdelin er uddannet journalist og har en fortid som bl.a. radioproducer på BBC og produktudviklingschef hos MTV.

I 2011 slog han sig sammen med amerikanerne Matt Meeker og Carly Strife og stiftede hundevirksomheden Bark & Co. Deres første produkt var et pakkekoncept, BarkBox, hvor kunder hver måned får tilsendt en kasse med godbidder og legetøj.

»Vi laver et nyt tema hver måned og står selv bag de fleste af de produkter, som er i boksen. Og vi har 125 forskellige typer bokse. Dermed kan vi gøre dem personlige og målrette dem til den enkelte hund og dens ejer,« har Henrik Werdelin tidligere fortalt Finans:

»Vi samarbejder også med en del hoteller rundt omkring i USA. Idéen er, at man, når man tjekker ind, kan krydse af, at man gerne vil have noget ekstra til sin hund. Så leverer vi f.eks. godbidder, tæpper og en hundeseng. Vores ambition er at lave et lignende samarbejde med flyselskaber, så det bliver muligt at have sin hund med i kabinen – frem for i et bur i lastrummet.«

BRANCHENYT
Læs også