Erhverv

Fordobling: Kinesiske forbrugere køber nu 20 pct. af verdens luksusvarer

Det kinesiske marked for lukusvarer - dyre tasker, ure og tøj - voksede 48 pct. i år.

Artiklens øverste billede
Salget af luksusvarer i Kina er steget markant i 2020, og kineserne har fordoblet deres forbrug af dyre designerprodukter. Foto: AP.

Det kinesiske marked for luksusvarer har været ustoppeligt i 2020. Selv med en galopperende coronapandemi.

Markedet for luksusprodukter ventes at være vokset med 48 pct. i år til i alt 323 mia. kr. (53 mia. dollar), viser en rapport offentliggjort onsdag fra Alibaba TMall og konsulentfirmaet Bain, skriver CNN Business.

Dermed vil væksten i salget af dyre designer produkter næsten fordoble Kinas andel af det samlede indkøb af luksusprodukter i verden.

Fra 11 pct. i 2019 til 20 pct. i 2020.

Der er vel at mærke kun tale om ”Mainland China” - eller fastlands Kina - og dermed regnes eksempelvis salget i Hongkong ikke med.

»Det kinesiske fastland er det eneste store luksusmarked, der vokser i 2020. Kinas luksusmarked er nu større end nogensinde,« siger Bruno Lannes, der er partner i Bain.

Umiddelbart burde det være udelukkende gode nyheder for producenterne af luksusvarer, men der er en mørk side af det store boom i det indenlandske kinesiske salg.

Normalt køber kinesiske turister i London, Rom eller Paris stort ind af luksusprodukter, når de er på rejser. Det har de af gode grunde ikke været i stand til i år, hvor de fleste rejsemål har været lukket ned.

Og det er dårligt nyt for industrien.

Lægger man kinesernes samlede indkøb, i ind- og udland af luksusvarer, sammen, er det tale om et fald på verdensplan på 35 pct., viser opgørelsen fra Alibaba/Bain.

»Fastlands Kinas del af de kinesiske globale luksuskøb nåede en top i år. Men væksten på det kinesiske fastland kompenserer ikke for det tabte kinesiske forbrug i udlandet,« fremgår det af rapporten.

Trenden mod at kineserne køber flere og flere af deres luksusvarer hjemme frem for på rejser, er dog ikke helt ny. Coronakrisen har blot accelereret skiftet, skriver Alibaba/Bain.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.