Erhverv

EU godkender Googles milliardopkøb af Fitbit

Google har fået godkendt sit opkøb af sundhedsvirksomheden Fitbit af EU, blandt andet betinget af begrænsede brug af data til reklame.

(Photo by Lionel BONAVENTURE / AFP)

Google har fået grønt lys af EU til opkøbet af Fitbit, efter at have lovet EU-kommissær Margrethe Vestager, at selskabet ikke vil udnytte sundhedsdata fra Fitbits brugere til online reklame.

Fitbits produkter måler blandt andet brugernes aktivitetsniveau, søvnrytme, hvor mange kalorier, de forbrænder, og ikke mindst hvor de befinder sig. Det er alt sammen data, som åbenlyst kan bruges til personligt målrettede reklamer på Googles platforme. Men det har EU altså sagt nej til.

Derudover har Google lovet at holde sin øvrige forretning adskilt fra Fitbit, ligesom europæiske brugere får mulighed for selv at vælge, om de vil kobles op på Googles tjenester.

»Vi kan godkende Googles foreslåede opkøb af Fitbit, fordi forpligtelserne vil sikre, at markedet for wearables og det voksende digitale sundhedsrum forbliver åbent og konkurrencedygtigt,« udtaler Margrethe Vestager, som er ledende næstformand i Europa-Kommissionen.

Både Apple, Hawei, Xiaomi og Samsung er i markedet for de såkaldte wearables, som måler brugernes sundhedstilstand. Google købte Fitbit 1. november 2019 og opkøbet har altså været igennem en større undersøgelse i EU.

Myndighederne undersøger i stigende grad Silicon Valleys opkøb for at beskytte forbrugerne mod utilsigtet brug af data og i øvrigt sørge for, at de største spillere ikke bliver for dominerende på markedet.

Google har betalt 2,1 mia. dollar for at overtage Fitbit. Det svarer til 12,7 mia. kr.

BRANCHENYT
Læs også