Erhverv

Rekord for kvinder i toppen af store USA-selskaber

Det er især hos giganter i detailhandlen, at kvinderne sætter sig i chefstolen. Coronakrisen accelererer den udvikling.

Lauren Hobart bliver topchef for Dick's Sporting Goods til februar. Hun er en del af en trend mod flere kvinder i toppen af de største amerikanske selskaber, som især slår igennem  i de store detailhandelsselskaber. Foto: Dicks' Sporting Goods.

Når Lauren Hobart sætter sig i direktørstolen for Dick’s Sporting Goods i USA til februar bliver hun en del af en historisk milepæl.

Med hendes indtog som topchef vil hun være én af 41 kvinder i spidsen for de største amerikanske virksomheder, og det er rekord, skriver CNBC.

Dick’s Sporting Goods er et af selskaberne i Fortune 500. Indekset bliver sammensat af Forbes og dækker over de 500 største private og børsnoterede selskaber i USA, hvor regnskabstallene er offentligt tilgængelige.

Rekrutteringsbureauer og konsulenter fortæller til CNBC, at især de såkaldte forbrugervendte virksomheder er kommet til den erkendelse, at de har brug for en leder i toppen, der forstår den amerikanske forbruger.

Og at de fleste, der bestemmer over købsbeslutninger i husholdningerne, er kvinder.

»Udviklingen mod at få flere kvinder ind som topchefer er helt sikker bevidst. Flere og flere virksomheder forsøger at afspejle, hvem deres kunder er,« siger Lorraine Hariton, der er adm. dir. for Catalyst - et selskab, der forsøger at fremme flere kvinder i erhvervslivet, til CNBC.

Lauren Hobart slutter sig til en række af kvinder i toppen af amerikanske erhvervsliv, der blandt andet omfatter Kohl’s CEO Michelle Gass, Gaps CEO Sonia Syngal, Best Buys CEO Corie Barry, og den kommende topchef for CVS Health Karen Lynch, som overtager ledelsen den 1. februar.

Også udviklingen i selskabernes bestyrelser går kvindernes vej, selv om det går langsomt.

Andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, blandt detailhandelsvirksomheder i de største selskaber i S&P 500 og Fortune 500, er steget til 32,8 pct., viser en undersøgelse fra Crist Kolder.

Det er væsentligt højere end i andre grene af erhvervslivet.

I de største selskaber inden for bank og finans er andelen af kvinder i bestyrelsen på 26,5 pct., men den i teknologisselskaber ligger på 25,8 pct.

Læs også