Erhverv

Teslas kinesiske rivaler vinder terræn - satser på Europa i 2021

Flere kinesiske elbilsselskaber har haft godt gang i salget i 2020 - et enkelt øjner muligheder i Europa allerede i år.

Nio, der er en kinesisk producent af elbiler, har mere end fordoblet antallet af leverede biler i 2020. Foto: AP Photo/Ng Han Guan

Tesla var med 499.550 leverede biler i 2020 et mulehår fra at nå målet om en halv milion af slagsen, men selvom det går fremad i Elon Musks elbilsfænomen, ånder rivalerne tungere og tungere i nakken fra øst.

Flere kinesiske elbilsselskaber øger nemlig salget betragteligt i hjemlandet, og et enkelt øjner efterhånden muligheder for en international ekspansion, der allerede er planlagt til 2021.

Dette skriver CNBC.

Ifølge Kinas ministerie for industri og informationsteknologi er salget af rene elbiler steget med 4,4 pct. fra januar til november, mens der i samme periode er set et fald på 7,6 pct. i det samlede salg af passagerbiler i Kina.

Blandt de kinesiske rivaler til Tesla er Nio, der er steget med langt over tusind pct. på børsen i løbet af 2020. Nio siger ifølge CNBC, at selskabet har mere end fordoblet leveringen af selskabets biler, så der i 2020 blev leveret over 43.000 styk.

Stigningen i leveringerne har været stabile gennem de seneste måneder og toppede i december, hvor der blev leveret 7.000 elbiler.

Stifter af Nio, William Li, har tidligere udtalt, at selskaber ønsker af udvide bilforretningen mere internationalt allerede i anden halvdel af 2021.

»Vi håber at starte i Europa,« udtalte han tidligere ifølge CNBC.

Også andre kinesiske elbilsselskaber har også vundet terræn i 2020.

Bl.a. har Li Auto leveret 32.624 i de første 12 måneder, efter selskabet sendte den første bil på gaden. Også selskabet Xpeng har haft fart på i det seneste år, hvor det har fordoblet mængden og leveret 27.041 af slagsen, skriver CNBC.

Læs også