Erhverv

Kinesisk 'ildvand' er mere værd end Coca-Cola

Verdens største spiritusprocent tager form af en mere ukendt spiller på vores breddegrader. Kinesiske Kweichow Moutai producerer en dyr spiritus, der er så eftertragtet i Kina, at den altid er udsolgt.

Fabrikken ligger i byen Maotai i Guizhou-provinsen, det eneste sted hvor den eftertragtede spiritus må produceres. Foto: Qilai Shen/Bloomberg Moutai forhandles i en plastikflaske som denne. Foto: Jula2812/Wikimedia Commons.

Verdens mest værdifulde spiritusvirksomhed er gennem 2020 blevet mere værd en Nike, Toyota, Disney, og endda også sodavandsgiganten Coca-Cola. Virksomheden hedder Kweichow Moutai, og den primære aktivet er produktionen af Kinas nationalspiritus, Moutai baiju.

Kweichow Moutai, der er børsnoteret, har haft et forrygende 2020 på aktiemarkedet, og er steget med omkring 70 pct. på Shanghai Børsen. Det er nu det mest værdifulde kinesiske selskab uden for øst-landets enorme tech-industri.

Det skriver CNN.

Produktet, Moutai baiju, er en gennemsigtig spiritus med 53 pct. alkohol, og er lavet på durra, en slags græsart, samt ris. Drikken er blevet kaldt ’firewater’ eller ’ildvand’ på dansk, da den af flere vestlige er blevet beskrevet som at »drikke flydende barberblade,« lyder det fra CNN. På trods af det, så bliver produktet i Kina revet væk fra hylderne så snart plastikflaskerne rammer dem, og er derfor stort set altid udsolgt, lyder det fra mediet. For at få fingre i en flaske af det kinesiske sprut, må man punge ud med den nette sum af 1300 kr.

Moutai er dog stadig rimelig ukendt uden for Kinas grænser. Ifølge selskabets regnskaber foregår omkring 97 pct. af salget udelukkende i det østlige land.

Alligevel blev Kweichow Moutai i 2017 verdens største spiritusfabrikant, og overhalede dengang det britiske konglomerat Diageo, der står bag brands som Johnnie Walker, Guiness og Tanqueray.

En af Kweichow Moutais største fordele er dens evne til at holde prisen på sit produkt højt. Selskabet hævder at have begrænset kapacitet, da det kun kan producere sine drikkevarer ét sted. I lighed med champagne - som kommer fra regionen af samme navn i Frankrig - er Kweichow Moutai opkaldt efter Maotai, en lille by i den sydvestlige kinesiske provins Guizhou. Her bliver spiritussen produceret.

Ifølge CNN var Maotai den rigeste by i Kina i 2019. Provinsen Guizhou, hvori byen befinder sig, er blandt de fattigste i Kina.

BRANCHENYT
Læs også