Erhverv

Dagrofa-chef skifter ud i topledelsen

Købmandskoncernen Dagrofa udskifter to chefer i ledelsen. Det sker som led i en plan om at vende år med millionunderskud i dagligvareselskabet med både supermarkedskæder og foodservice.

Tomas Pietrangeli har siden 2018 været adm. direktør for  øbmandskoncernen Dagrofa - med bl.a. Meny og Spar-kæderne. Han sætter nu en ny topledelse. Foto: Gregers Tycho.

Købmandskoncernen Dagrofa skifter ud i topledelsen. Koncernchefen sætter et nyt hold i kampen for at nå ambitionerne om allerede i år at vende store millionunderskud til et plus.

Det betyder, at den nuværende direktør for supermarkedskæden Meny, Kenneth Pedersen, fratræder hos Dagrofa. Det samme gør Peter Bruun, som er direktør for Dagrofa Foodservice.

Til gengæld er Niels Miles Frandsen hyret som ny direktør i Dagrofa Foodservice og som del af koncernledelsen. Han kommer fra en stilling som chef for den mellemøstlige virksomhed Alyasra Foods med hovedsæde i Kuwait.

På samme tid overtager Richo Boss, som i dag er kædedirektør for kæderne Spar, Min Købmand og Let-Køb, jobbet som ny kædedirektør for Meny. Samtidig skal der ansættes en digital direktør i en nyoprettet stilling.

Koncernen
  • Dagrofa har 514 butikker i sine kæder, Meny, Spar, Min Købmand samt Let-Køb. Desuden leveres dagligvarer til kiosker og andre eksterne kunder.
  • Koncernen omfatter også aktiviteter med engrosforretninger og foodservice.
  • Ejes af Norges Gruppen med 49 pct., KFI Erhvervsdrivende Fond 42 pct. og selvstændige købmænd med 9 pct.
  • Har ca. 3.200 medarbejdere - opgjort i fuldtidsansatte.

Koncernchef Tomas Pietrangeli oplyser i pressemeddelse, at der er fremdrift i den aktuelle strategiplan for Dagrofa, som skal sikre sorte tal i regnskabet i år.

»Men 2021 er også afsættet for den næste strategiperiode i Dagrofa, hvor vi skal stå endnu stærkere på markedet, være mere offensive og endnu mere relevante for vores kunder. Vi skal således inden længe i gang med at formulere og definere den næste del af vores strategiske rejse, og det er et passende tidspunkt at tilføre nye kompetencer, så vi står med det stærkest mulige hold,« uddyber Tomas Pietrangeli.

Han blev i efteråret 2018 hentet til Dagrofa som adm. direktør fra et job som chef for den britiske forretning i mejerikoncernen Arla Foods.

Dagrofa ejes af den norske dagligvarekoncern Norgesgruppen, købmandsfonden KFI samt private, lokale købmænd rundt i om Danmark.

Købmandskoncernen med 514 butikker spredt ud over landet har tidligere været kendetegnet af år med store millionunderskud. 2019 gav således et underskud på 122 mio. kr. Det var 471 mio. kr. mindre end året.

Målet er, at en treårig genopretningsplan skal sikre sorte tal på bundlinjen ved udgangen af 2021. Den plan blev lagt længe før, coronakrisen satte ind, og netop pandemien kan få betydning for udviklingen.

Topledelsen:
Efter de nye ændringer består Dagrofas koncernledelse af:
  • Tomas Pietrangeli, koncernchef
  • Henrik Christiansen, finansdirektør/CFO
  • Richo Boss, kædedirektør, Meny
  • Vakant: Kædedirektør, Spar, Min Købmand og Let-Køb
  • Laura Marie Larsen, HR- direktør
  • Sune Vorre, IT- direktør
  • Mariam Skovfoged, kommunikationsdirektør
  • Michael Christensen, kategoridirektør
  • Niels Miles Frandsen, adm. direktør, Dagrofa Foodservice
  • Lars Arnløv Jørgensen, adm. direktør, Dagrofa Logistik

Ud over supermarkeder og fødevarebutikker består koncernen også af engrossalg samt Dagrofa Foodservice, der er leverandør til hoteller, kantiner og restauranter. Det selskab har gennem 2020 været hårdt ramt, da størsteparten af kunderne har haft perioder med tvangslukninger og dermed ingen indkøb.

Dagrofa tabte i fjor 900 mio. kr. i omsætning på netop foodservice. På samme tid var der vækst i dagligvarekæderne. Tomas Pietrangeli sagde i den forløbne uge til Finans om den aktuelle udvikling, uden at ville præcisere 2020-tallene, før regnskabet kommer i foråret:

»2020 var det bedste år i mands minde i detaildelen af dagligvarehandlen. Markedet er vokset 8 pct., og vores samlede detailforretning steg med 10 pct. Vi har nydt godt af coronavæksten og taget markedsandele. På samme tid er vi voldsomt udfordret i foodservice, hvor vi har tabt næsten 900 mio. kr. i omsætning.«

BRANCHENYT
Læs også