Erhverv

Tryg indgik historisk handel over Teams: "Det har været en øjenåbner"

Det er formentlig ikke mange fortilfælde i historien, hvor en stor virksomhedshandel i multimilliardklassen er faldet på plads, uden parterne har siddet fysisk over for hinanden og forhandlet.

Foto: Davali Philip Foto: Philip Davali

Men det var ikke desto mindre det, der skete i forbindelse med Trygs og Intacts køb af RSA's globale aktiviteter i en handel på samlet 7,2 mia. pund - svarende til knap 60 mia. kr. - hvor drøftelserne foregik over Microsoft Teams.

I det hele taget spiller virtuelle kommunikationskanaler i dag en helt anden og langt mere central rolle hos Danmarks største forsikringskoncern. Under coronapandemien er de blevet anvendt til alt lige fra lokale kundemøder og nordiske ledersamlinger til teammøder, receptioner og ansættelsessamtaler med videre.

ALT FOREGIK DIGITALT

Og alt foregik altså også digitalt i forbindelse med det gigantiske tilbud, som Tryg og canadiske Intact i november annoncerede, at de havde forhandlet sig frem til med den globale forsikringsvirksomhed RSA.

- Inden corona havde det været fuldstændigt utænkeligt, at vi skulle byde så mange penge på en virksomhed, som vi ikke engang har siddet til bords med. Men omstændighederne gjorde, at vi måtte tænke i nye baner.

- Og selvom det aldrig bliver det samme som et fysisk møde, har vi fundet ud af, at telefonmøder, teams og live streaming kan meget mere end vi troede. Det har virkelig været en øjenåbner, og vi vil selvfølgelig holde fast i de ting, der fungerer godt, siger koncernfinansdirektør Barbara Plucnar Jensen fra Tryg.

Da corona brød ud i Skandinavien i foråret, indførte Tryg en række restriktioner for sine ansatte i hele Norden. Blandt dem var indstillingen af alle forretningsrejser – med undtagelse af rejser, som af forretningskritiske årsager var nødvendige.

Det har bidraget til store CO2-besparelser hos forsikringskoncernen, der har cirka 5000 medarbejdere fordelt på kontorer i Danmark, Norge og Sverige.

REDUCERER FORRETNINGSREJSER

- Grundet den lave rejseaktivitet, hvor antallet af flyrejser (one way) faldt til cirka 3900 fra cirka 16.300 i 2019, reducerede vi sidste år CO2-udledningen fra fly- og togrejser med over 80 procent i forhold til året før. Det er tankevækkende og noget, vi vil bruge til at se på, hvordan vi også fremadrettet kan reducere antallet af forretningsrejser til gavn for miljøet, fortæller Barbara Plucnar Jensen.

Tryg har et mål om at reducere CO2-udledningen fra flyrejser med 20 procent i 2023 i forhold til 2019. Udover miljøeffekten er der også positiv afsmitning på omkostningskontoen, idet Tryg sidste år blot havde udgifter til flyrejser på 5,2 mio. kr. mod 22,2 mio. kr. i 2019.

Det er dog ikke kun indstillingen af forretningsrejser, der har reduceret Trygs CO2-udledning. Under corona har de fleste af selskabets medarbejdere arbejdet hjemmefra, hvilket bliver meget tydeligt, når man ser på forsikringskoncernens energiforbrug. Her blev CO2-udledningen reduceret med 33 procent 2020 i forhold til året før. På elektricitet var reduktionen af CO2 hele 38 procent.

- En del af energi- og elforbruget er naturligvis blevet flyttet til hjemmearbejdspladsen. Men vi tog i 2020 også nogle konkrete initiativer for at reducere vores forbrug. Vi er for eksempel meget bevidste om, at vi har kontorkvadratmeter, som under corona enten står tomme eller kun bliver brugt af meget få mennesker, uddyber Barbara Plucnar Jensen.

BRANCHENYT
Læs også