Erhverv

Smykkekoncernen Pilgrim lander millionoverskud

Pilgrim har på få år vendt massive underskud til overskud og har nu fået forretningen på ret køl. Gennem coronakrisen har smykkekoncernen satset digitalt og lavet store investeringer i salgskanalerne.

Pilgrim vil fortsat satse på fysiske butikker. Foto: Pilgrim

På trods af hjemsendelser, lukkede butikker, aflyste fester og arrangementer har den danske smykkekoncern Pilgrim formået at holde et fornuftigt overskud på bunden.

Resultatet for det forskudte regnskabsår 19/20 ender således på godt 9,9 mio. kr. Det er i skarp kontrast til for få år siden, hvor smykkevirksomheden var på vej mod afgrunden med store millionunderskud og en negativ egenkapital.

Nu er skuden vendt, og koncernen har for andet år i træk haft overskud.

Regnskabsperioden dækker store dele af covid-19-pandemien, som selskabet navigerede igennem med især investeringer i de digitale salgskanaler. Det betyder dog ikke en afvikling af de fysiske butikker, fortæller den adm. direktør.

»Det fysiske skal i høj grad stadig være der. Jeg tror ekstremt meget på styrken i synergien mellem de forskellige kanaler, digitalt og fysisk. Det, at vi opgraderer på de digitale kanaler, er ikke på bekostning af de fysiske butikker, som vi også har skruet op for. Det er et supplement for at sikre en 360 graders kontaktflade med kunden,« fortæller Christian Broe, adm. direktør i Pilgrim.

Konkret er der investeret i implementeringen af helt ny B2B-platform, ligesom den digitale salgskanal i B2C-segmentet også har fået en overhaling, uddyber han.

Pilgrim havde inden regnskabsåret budgettet med en omsætning på 200 mio. kr. og indledte stærkt med en vækst på 10 pct. Nedlukninger tog dog brodden af væksten, og Pilgrim endte således året med en samlet omsætning på ca. 190 mio. kr. for hele koncernen.

»Covid-19 har givet et markant indhug i vores omsætning. Det skyldes jo forbrugsmønstrene under en nedlukning, hvor det hele bliver til joggingdragter og at sidde hjemme, der er der færre smykker i omløb. Og så er det klart, at tvangslukninger i efterhånden mange måneder på tværs af vores hovedmarkeder koster rigtig meget på omsætningen,« siger Christian Broe.

Den adm. direktør er ikke meget for at spå om fremtiden, men set i lyset af forårets genåbning er forventningen, at Pilgrim hurtigt vil være tilbage på vækstsporet, når samfundet atter åbner sig, fortæller han.

»Den primære vækstgenerator bliver på eksportmarkederne, hvor vi i særlig grad styrker vores indsats og position på de skandinaviske og tyske markeder,« uddyber Christian Broe.

Pilgrim er stiftet af Annemette Markvad i 1982. I 2015 købte den aarhusianske erhvervsmand Claus Hommelhoff 49 pct. af selskabet for et ukendt millionbeløb.

Forventningen til næste års resultat er betydeligt reduceret, men ledelsen regner fortsat med et positivt resultat.

BRANCHENYT
Læs også