Erhverv

Nu rykker prøvekørslerne for alvor hjem til kunderne

Coronanedlukningen betyder, at bilimportører og forhandlere nu har sat prøvekørsler hjemme hos kunden i system. Det kan meget vel blive en fast mulighed efter coronakrisen.

Et mærke som Peugeot har ud over Citroën og Opel udrullet en stor kampagne for prøvekørsel hjemme. Det har givet mange tilbagemeldinger. Foto: Peugeot

Nye måder at handle bil på. Det er klare konsekvenser af coronakrisen, som ikke alene har fået forhandlere og importører til at skrue op for den digitale markedsføring, prøveturen i den nye drømmebil er også gået nye veje. Det gælder hos en række mærker, hvor man her under den anden nedlukning i langt højere grad har sat kundebesøg med prøvekørsler i system.

Den seneste anden nedlukning rammer landets bilforhandlere hårdt, da det kun er værkstederne, som må holde åbent. Salgsafdelingerne er lukkede for kunder, mens sælgerne har kunnet arbejde med digital markedsføring og f.eks. videofremvisninger.

Hos Peugeot, Citroën og Opel, der alle hører under Interdan-gruppen, har importøren de seneste dage markedsført det nye tiltag med tv-reklamer, og det har givet gevinst.

Her er antallet af bookede prøveture således steget med en tredjedel i forhold til tidligere, fortæller Hanne Sørensen, der er pressechef.

Rækker ud

Der er flere årsager til, at importøren nu gør mere ud af at besøge kunderne hjemme, og det giver også nogle nye muligheder, fortæller Hanne Sørensen.

»Corona har gjort, at man tænker lidt anderledes. Der har været en reel nedlukning af salgsstederne, og det har påvirket folks ”mindset”. Når salgsafdelingerne er lukkede, er det svært at prøvekøre bilerne. Det er stadig vigtigt for kunderne at prøve at komme bag rattet, så man kan prøve, hvad der passer bedst til en selv. Det her er en måde at række ud til kunderne på,« siger Hanne Sørensen. Hun forventer, at interessen vil stige i de kommende uger.

»Her er vi på kundens banehalvdel, hvor vedkommende føler sig mere tryg. Det giver også sælgeren bedre mulighed for at komme frem til den enkelte kundes behov,« siger Hanne Sørensen, der sagtens kan forestille sig, at tendensen med, at sælgeren besøger kunden med bilen, vil fortsætte, efter at nedlukningen og coronakrisen er slut.

»Det kunne være relevant for de mange, der har en travl hverdag. Jeg kunne godt forestille mig, at det kører ad flere spor,« siger Hanne Sørensen.

Ryster posen

Bilbranchen skulle lige finde ud af, hvad der var tilladt ifølge de nye corona-restriktioner, og da det var på plads, meldte flere bilimportører ud, og nye salgsformer opstod.

Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen under DI, der organiserer landets bilforhandlere, tror også, at coronakrisen skaber nye handelsmønstre.

»Mange forhandlere og importører har haft deres salgsprocessor oppe at vende. Det er tankevækkende, hvad der er sket på få uger, hvor branchen har tilpasset sig den nye virkelighed, når man ikke kan fremvise bilen på matriklen, så gør man det, der lader sig gøre, og fremviser bilen ude hos kunden,« siger Thomas Møller Sørensen.

Nedlukningen har bl.a. haft den effekt, at mange forhandlere nu er mere aktive og direkte i den digitale markedsføring og f.eks. med mere video gør kunderne opmærksomme på de digitale muligheder for at få fremvist eller handlet bil.

»Det er også mit indtryk, at alle forhandlere har haft deres hjemmesider oppe at vende for at se, om de tilbyder kunderne de rigtige servicer i den nuværende situation,« siger Thomas Møller Sørensen.

Han tror, at prøvekørsler hjemme sagtens kan fortsætte fremadrettet hos de forhandlere, hvor det giver mening, og kunderne ønsker det. Ligesom han peger på, at en tendens, der er udbredt i USA, hvor værkstedet henter og bringer bilen for kunden, meget vel også kunne være en del af fremtidsbilledet for nogle kundetyper herhjemme.

BRANCHENYT
Læs også