Erhverv

Jagter international succes: Dansk stofkæde skifter navn

I et forsøg på at ramme både det internationale og det unge marked, skifter den danske familieejede butikskæde Stof & Stil nu navn til Selfmade.

Stoff & Stil skifter navn til Selfmade i takt med at de forsøger at indtage det internationale marked. Foto: Screenshot fra stofogstil.dk

Nyt år, nyt navn og nye ambitioner. I mere end 40 år har butikskæden Stof & Stil succesfuldt drevet sine 29 stof- og hobbybutikker i Danmark og udland - og nu er tiden altså kommet til for alvor at indtage det internationale marked.

Det er en af grundene til, at butikkerne i løbet af 2021 skifter navn til ”Selfmade”.

Sådan skriver kæden i en pressemeddelelse.

Navneskiftet sker efter Stof & Stil sidste år åbnede sin første fysiske Selfmade-butik i Berlin i et håb om at kunne slå igennem internationalt. Foruden Danmark, har virksomheden i forvejen fysiske butikker i Sverige, Norge og Tyskland og driver webshop på 13 forskellige europæiske markeder. Men kædens ejere vil gerne endnu længere ud.

»Vores kunder vil opleve en løbende transformation til det nye koncept i alle vores nuværende butikker og i vores webshop hen over det næste års tid, hvor vi lige nu stadig kalder os STOF & STIL. Her skal konceptet vokse på de velkendte, stærke rødder i forhold til produktudvalg, kvalitet og kærlighed til design og syning,« fortæller Alexander Lerche, der er adm. direktør i Selfmade, i pressemeddelelsen.

Planen er, at der i 2021 skal åbnes en helt ny Selfmade-butik i både Østrig og Wien, tilføjer han.

Ifølge Alexander Lerche, er navnet Selfmade heller ikke valgt tilfældigt. Det skal nemlig appellere til den DIY - do it yourself - trend, der har vundet frem i løbet af de seneste år.

»Vi mærker i dag en stor interesse fra den unge generation, der ønsker et alternativ til en verden, som primært er baseret på færdiglavede produkter,« siger han.

Stof & Stil, der er kendt for sit sortiment af metervarer og hobbyartikler inden for primært stof, garn og sytilbehør, så dagens lys i 1980. Ægteparret Marianne og Peter Lerche åbnede den første butik i Herning under navnet Peters Resthal. I dag er virksomheden eget af parrets børn, Rikke, Michael og Alexander Lerche.

Til trods for coronanedlukninger, så har familievirksomheden haft et pænt overskud i seneste regnskabsår. Stof & Stil går nemlig ud af regnskabsåret 19/20 med et overskud på 15,7 mio. kr. Det er en stigning på 85 pct. fra forrige regnskabsår.


BRANCHENYT
Læs også