Serier

Tøjsalget dykker under krisen, hvor modebranchen må opfinde digitale løsninger

Netop nu er der modeuge i København, som dog må nøjes med digitale arrangementer uden indkøbere og kendisser ved catwalken som normalt. Pandemien rammer tøjbranchen, der melder om et dyk på 7 pct. i eksporten.

Corona rammer verden
Copenhagen Fashion Week indeholder normalt fysiske shows som samler indkøbere, fagfolk, kendisser og modeskribenter ved catwalken. Det har pandemien og dens restriktioner sat en stopper for ved denne uges version af modeugen. Arkivfoto: Stine Bidstrup.

Mens butikker fortsat er tvangslukket, og 2020 har givet stort dyk i den danske eksport af tøj, gør coronakrisen branchen mere digital. Selv den igangværende modeuge i København må gennemføres via onlinekanaler for at markere dansk tøjdesign globalt.

Nye tal fra erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil viser, at eksporten af tøj faldt med 7 pct. gennem 2020, der var præget af pandemien. Salget på det danske hjemmemarked dykkede med 11 pct. Det understreges dog, at tallene fortsat er præget af en vis usikkerhed om udviklingen i årets sidste måneder, som aktuelt kun er baseret på et skøn...

Læs også