Erhverv

Lars Fruergaard Jørgensen kan ikke huske, hvornår Novo Nordisk sidst har stået så stærkt

Novo Nordisk leverede det forgangne år den højeste vækst siden 2015. Både topchef Lars Fruergaard og flere analytikere spår en endnu lysere fremtid for det danske medicinalselskab.

Topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, har grund til smil, efter at investorerne sendte markedsværdien af selskabet op med mange mia. kr. som følge af et stærkt 2020 og positive meldinger om 2021. Foto: Stine Bidstrup

Dommedagsprofetierne er forsvundet som dug for solen, og stort set alt peger i retning af, at det danske medicinalflagskib Novo Nordisk står bedre rustet til fremtiden end måske nogensinde i selskabets knap 100 år lange historie.

Selv ikke den normalt så stille og introverte topchef kan pege på, hvornår Novo Nordisk sidst stod så stærk som forretning, som den gør i dag.

»Det kan jeg ikke huske. Det er meget længe siden,« siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk.

Udmeldingen kommer efter et 2020, der bød på den højeste vækst siden 2015, og hvor forventningerne til 2021 lyder på helt op mod 9 pct. vækst.

En sjældent optimistisk udmelding fra det ellers på den front meget konservative selskab, der på dagen lagde yderligere 28,2 mia. kr. til markedsværdien efter en aktiestigning på næsten 3 pct.

»Vi vinder markedsandele, så det er rå konkurrencekraft i form af bedre produkter og stærk kommerciel eksekvering,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Udviklingen vækker opsigt.

»Hvis man ser bort fra covid-19, så står Novo Nordisk nok skarpere på alle parametre, end selskabet nogensinde har gjort før. Novo Nordisk står godt gearet til et fortsat stærkt vækstridt,« siger Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier.

Fremgangen er da også relativt bredt funderet, og USA står ikke længere som den hæmsko for væksten, det vigtige marked ellers har været de seneste år. Nok er insulinforretningen i særligt USA for hastigt nedadgående, men til gengæld fylder det heller ikke så meget længere.

»Udsigterne for 2021 er gode nyheder, og efter vores opfattelse er de optimistiske forventninger et tegn på, at det amerikanske insulinsalg endelig udgør så lidt af den samlede Novo Nordisk-omsætning, at det ikke længere trækker meget ned i selskabets samlede resultat,« skriver Carsten Lønborg Madsen, aktieanalysechef i SEB, i et notat sendt til bankens kunder.

Selv på insulinområdet er der også håb forude. Novo Nordisk vil nemlig sætte væsentligt mere fut under det kommende fase 3-program med den ugentlige insulin icodec end først antaget.

Tidligere har forhåbningerne til midlet mere eller mindre alene været forankret i fordelen ved kun at skulle tages én gang ugentligt modsat den gyldne standard på området, Lantus fra Sanofi, der skal tages én gang dagligt, og som for længst er løbet af patent. Et patentudløb, der var hovedårsagen til Novo Nordisks tur i kulkælderen i særligt 2016.

Nu tror Novo-toppen også på, at det kan vise sig i stand til også at være et bedre lægemiddel. Lars Fruergaard Jørgensen selv fremhæver Novo Nordisks pipeline som helhed.

»Vi har aldrig haft en så stærk og bred pipeline, som vi har nu, og vi har heller aldrig haft en så stærk teknologiplatform at bygge på, så det ser ret godt ud,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Hvordan undgår I at få for meget selvtillid eller blive selvfede, som jo altid er en risiko, når ting går godt?

»Det er er vigtigt at forblive ydmyge og nøgterne over for, at der er vildt meget konkurrence i vores sektor. Der er ikke noget, der kommer af sig selv. Vi skal hele tiden have et fokus på, hvad der er succes i ekstern terminologi,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Jeg tror, Eli Lilly får svært ved at komme med en klinisk profil, der er væsentligt bedre, end hvad vi har.

Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk

Han minder om, at man internt i Novo Nordisk i ganske mange år egentlig syntes, det gik godt, selvom selskabet tabte markedsandele.

»Det er vigtigt hele tiden at måle sig op imod markedet og ikke bare den interne succes. Det bliver min og mine kollegers opgave at sørge for, at der er den rigtige tone i toppen,« siger Novo Nordisk-topchefen.

En af de ting, der derfor kan skubbe til de ellers lyse fremtidsudsigter, er nyheder fra de største konkurrenter.

»Det er altid nødvendigt at holde øje med potentielle konkurrenter, og der vil være et par kliniske studier, der afrapporteres i 2021, som vil give et indtryk af konkurrenternes helt præcise profil både inden for diabetes og fedme,« siger Claus Henrik Johansen, senior porteføljeforvalter i Dansk Bank.

Det gælder ikke mindst for den amerikanske konkurrent Eli Lilly, der i løbet af 2021 vil præsentere nye data for lægemiddelkandidaten tirzepatide, der af nogle spås til at blive en stor konkurrent til Novo Nordisks GLP-1-midler.

Den lægemiddelklasse består i dag af injektionsmidlerne Victoza og Ozempic og diabetespillen Rybelsus. Til sammen stod de tre midler i 2020 for en tredjedel af Novo Nordisks omsætning.

»Jeg håber, at Lilly lykkes med tirzepatide, fordi værdien af GLP-1-markedet, og væksten i markedet, er betinget af, at der er mere end én succesfuld virksomhed,« siger Lars Fruergaard Jørgensen og tilføjer:

»Jeg tror, Eli Lilly får svært ved at komme med en klinisk profil, der er væsentligt bedre, end hvad vi har. For mig er den mest sandsynlige case, at selskabet kommer på markedet med et produkt og en profil, der gør, at vi godt kan konkurrere med dem.«

Læs også