Polske restauranter, barer og skiløjper åbner trods trussel om bøder på 50.000 kr.
I Polen har flere hundreder små erhvervsdrivende trodset landets coronavirusrestriktioner.
I Polen har flere hundreder fitnesscentre, restauranter og barer fået nok af landets coronavirusrestriktioner. Nu åbner de dørene for gæster og besøgende, selvom den polske regering truer med bøder på 6.600 euro svarende til omtrent 50.000 kr.
Bevægelsen har organiseret sig under hashtagget #OtwieraMY, som betyder #ViÅbner.
Regeringen tillod mandag, at museer, gallerier og butikker atter kunne byde kunder velkomne, mens andre liberale erhverv som hoteller, barer, restauranter og sportsfaciliteter må vente til tidligst midt i februar.
Det skriver The New York Times.
Smitten holder ved i Polen, hvor der i går, onsdag, blev konstateret 6.801 nye tilfælde. Det afholder dog ikke nogle coronatrætte polakker fra at trodse restriktionerne. Rebellerne har skabt et interaktivt kort, hvor man kan danne sig et overblik over mange af de ulovligt åbne caféer, restauranter, spillesteder og skibakker.
Flere internationale medier, herunder The New York Times og det statsejede tyske medie Deutsche Welle, har beskrevet oprøret i Polen. De skriver bl.a., at den nationalkonservative eks-vicepremierminister Jadwiga Emilewicz sammen med sine to sønner har gjort brug af muligheden for at besøge en genåbnet skiløjpe.
Herhjemme har vi også set protester mod den aktuelle nedlukning af store dele af samfundet. Senest har gruppen Men In Black stået bag adskillige demonstrationer, som ofte er endt i vold, hærværk og anholdelser. I Polen går mange nu skridtet videre og vælger helt at ignorere restriktionerne og truslen om bøder.
Det er der måske en god grund til. En polsk domstol afgjorde i januar, at der ikke var forfatningsmæssigt grundlag for at opkræve en bøde af en frisør, som i foråret sidste år havde holdt åbent.
Lignende domsafsigelser har bestyrket ideen om, at det polske lockdown ikke har sin fornødne hjemmel i loven. Det er altså ikke sikkert, at de mange rebelske virksomhedsejere, som nu holder åbent, bliver straffet for det.
Det kan være en af grundene til, at mange polakker nu mener, at det er bedre at risikere en bøde end at dreje nøglen om.
Desuden har en gruppe polske advokater erklæret, at de står klar til at hjælpe alle, som modtager de heftige bøder. Lockdown-modstandere har i alt vundet flere end 30 retssager i løbet af coronakrisen, skriver Deutsche Welle.

