Erhverv

Mangel på computerchips tvinger global bilindustri ned i gear

En global, akut mangel på computerchips tvinger en lang række af verdens største bilproducenter til at sænke produktionen. I EU lancerer Tyskland en plan, som skal mindske afhængigheden af leverancer fra Asien og USA.

Mangel på computerchips tvinger bilproducenter som General Motors til at skrue ned for produktionen.
Arkivfoto: Foto: Paul Sancya/AP

En lang række af verdens største bilproducenter tvinges i disse uger til at sænke produktion på grund af mangel på computerchips

Seneste har General Motors meddelt, at manglen på chips gør det nødvendigt at reducere produktionen på fire amerikanske fabrikker. Også Ford har i dag – med samme begrundelse – meddelt, at produktionen på to fabrikker geares ned.

Tidligere har også store bilkoncerner som Toyota, Mazda, Nissan, Volkswagen og Subaru meddelt, at produktionen i år reduceres som følge af mangel på de computerchips, der styrer stadig flere funktioner i bilerne. Ifølge Reuters skønnes det, at manglen på computerchips kan medføre, at produktionen af biler på verdensplan i første kvartal bliver 670.000 enheder lavere end ventet.

I Europa har situationen sat fokus på afhængigheden af leverancer af computerchips fra lande i Asien. Europa tegner sig kun for 10 pct. af den globale produktion af de vitale halvlederchips, hvilket skaber en sårbarhed, som nu udstilles.

Den tyske økonomiminister, Peter Altmeier, meddelte onsdag i denne uge, at landet sammen med Frankrig og en række andre EU-lande har besluttet at investere op mod 375 mia. kr. i teknologisk hardware som computerchips. Hovedparten af pengene skal komme fra private firmaer, mens statsstøtte skal udgøre 20-40 pct. Hensigten er at mindske afhængigheden af leverancer fra virksomheder i Asien og USA.

En del af forklaringen på, at der er opstået mangel på computerchips er – ifølge Forbes – at efterspørgslen fra især elektronikbranchen har været enorm under coronakrisen.

Læs også