Serier

Store virksomheder har planer og programmer klar til genåbning efter covid-19

En stribe af landets største virksomheder er klar til at udrulle planer og programmer, når verden åbner igen. Flere forventer normale tilstande efter sommerferien.

Corona rammer verden
Foto: PR/Collage: Anders Thykier

De har i den grad kridtet skoene i landets store virksomheder og er klar med genåbningstiltag, når verden åbner igen efter nedlukninger og restriktioner forårsaget af covid-19.

Det fortæller en stribe topchefer i udvalgte C25-selskaber.

»Vores sælgere er meget opsatte på virkelig at sikre, at genåbningen af barer og caféer bliver en succes. Vi har ikke ét stort program, men flere programmer i de forskellige lande. Men stol trygt på, at det er forberedt temmelig godt,« siger Cees ’t Hart, adm. direktør i Carlsberg.

Carlsberg er et af de selskaber, som har været og fortsat er hårdt ramt af coronakrisen på stort set alle markeder. Barer og restauranter har været lukket ned i mange lande, og pandemien har sendt bryggerigruppens omsætning 11,2 pct. ned til 59 mia. kr. Et niveau, der ikke har været lavere siden 2007.

Efter et år med coronakrisen hængende som en tung sky over verdensøkonomien har udrulningen af vacciner fået optimismen til at spire i de store virksomheder. Efter sommerferien forventer flere topchefer således, at verden ser mere eller mindre normal ud, og at virksomhederne igen kan navigere i et mere forudsigeligt farvand.

Der kan komme justeringer for at sætte damp i økonomierne, og måske kan det give yderligere muligheder.

Mads Nipper, topchef, Ørsted

Og topchefer fra store selskaber som Carlsberg, Pandora, Ambu, Ørsted, Novozymes og Coloplast er klar til at sætte fart på planerne, når verden åbner igen.

Kristian Villumsen, adm. direktør i medicoselskabet Coloplast, forventer, at åbningen af samfundet sker gradvist, og ligesom Carlsberg har Coloplast en række kommercielle aktiviteter klar i skuffen.

»Vi har igennem hele processen arbejdet på fortsat at være tæt på vores kunder via forskellige kanaler. Vi kommer så til at kunne se dem live, og der er et stort program klart at løbe efter, når åbningen kommer,« siger Kristian Villumsen og tilføjer, at der er opsparet energi i organisationen.

»Det karakteriserer selskabet hele vejen rundt, at de sælgere, der ikke kan komme ud i markedet, de sitrer efter at komme ud. Der kommer til at være en energiudladning, som er helt naturlig,« lyder det fra Coloplast-direktøren.

Coloplast offentliggjorde for nylig tal for 1. kvartal af det forskudte regnskabsår 2020/2021, hvor omsætningen steg med 5 pct., hvilket var næsten det dobbelte af markedets forventninger.

Ifølge Nordeas erhvervskundechef Bjørn Bøje Jensen er det udrulningen af vacciner, som giver mulighed for at se ind i en snarlig fremtid uden corona-uro.

Efterhånden som vaccinen får sin udbredelse blandt sårbare grupper og plejepersonale, reduceres risikoen for, at sundhedsvæsenet bliver overbelastet – med forbehold for at vaccinen dækker nye mutationer.

»Det betyder, at vi ser ind i den genåbning. Når jeg har møde med erhvervsvirksomheder, så starter de accelererede planer fra april og frem til årsskiftet. For nogle kører det hen til næste år. Det er primært virksomheder i oplevelsesindustrien, hvor der er længere aftræk,« siger Bjørn Bøje Jensen.

De sælgere, der ikke kan komme ud i markedet, de sitrer efter at komme ud. Der kommer til at være en energiudladning.

Kristian Villumsen, adm. direktør, Coloplast

Over en bred kam er der altså tale om ganske få måneder, før topcheferne sætter fart på forskellige områder, der kan medvirke til vækst.

I C25-selskabet Netcompany leverer medstifter og adm. direktør André Rogaczewski vækst på trods af covid-19, men coronakrisen kan sætte yderligere fart på væksten, fortæller topchefen.

»Vi er godt i gang med at udfærdige den plan, for vi tror, at krisen sådan set har forstærket bevægelsen væk fra standardsystemer. Flere og flere af vores kunder vil have teknologiske platforme, som Netcompany hele tiden kan bygge løsninger oven i baseret på bestemte kundesegmenter eller dataanalyser,« fortæller André Rogaczewski.

Også i Ørsted ser topchef Mads Nipper frem til en tid efter coronakrisen, som meget vel kan accelerere væksten. Han har både i sin tid i Grundfos og i sit nuværende job som adm. direktør i Ørsted appelleret til, at politikerne sætter gang i væksten efter corona med tiltag inden for grøn omstilling.

»Der kan komme justeringer for at sætte damp i økonomierne, og måske kan det give yderligere muligheder,« lyder det fra Nipper.

Hos smykkeselskabet Pandora holder topchef Alexander Lacik fast i sin strategi og køreplan, selvom selskabet har været hårdt ramt af tvangslukkede butikker verden over.

Lacik forventer meget specifikt, at alle Pandoras butikker vil være åbne igen i anden halvdel af 2021, men han har også i løbet af 2020 investeret i forretningen.

Tore Stramer er cheføkonom i Dansk Erhverv, og han påpeger ligesom Bjørn Bøje Jensen, at der er stor forskel på virksomhedernes situation.

»Generelt er det positivt, at virksomhederne allerede nu er i gang med at forberede sig til en verden efter corona. Det gør, at de er mere parate til at gribe væksten, når den bliver kickstartet rundtomkring i verden,« siger Tore Stramer, som tilføjer, at nogle virksomheder her i starten af 2021 ikke er langt fra aktivitetsniveauet før coronakrisen.

BRANCHENYT
Læs også