Erhverv

Flere har droppet reklamerne: Årets Super Bowl-pause bliver anderledes

Hvert år betaler brands gigantiske summer for tv-reklamer under Super Bowl-finalen. Men i år har flere droppet dem, og tonen i de tilbageværende bliver en anden, mener analytikere.

Morten Andersen er den eneste dansker, der har deltaget i en Super Bowl-finale. Foto: Pierre DuCharme REUTERS

For verdens største brands er den amerikanske sportsbegivenhed Super Bowl normalt det ultimative udstillingsvindue for produkter og reklamer med op imod 100 mio. seere klistret til skærmen i USA alene.

Men når den gigantiske sports- og mediebegivenhed søndag nat dansk tid løber over tv-skærmene i USA, bliver det med en reklamepause-stemning, som er markant anderledes.

Det skriver CNBC.

Annoncørerne skal nemlig være varsomme med, hvilket signal de sender som resultat af den verdensomspændende pandemi, der har dræbt over to millioner mennesker - og det vil komme til udtryk, udtaler en ekspert til mediet.

»Du har et miljø med en pandemi, et præsidentskifte og bevægelser for social retfærdighed. Det betyder, at der er mange følsomme problemer, og du ønsker ikke at sige de forkerte ting som brand. Det er lidt mere af en udfordring i år,« siger Derek Rucker, der professor i markedsføring.

Her er de forventede annoncører til årets Super Bowl:
  • Amazon
  • Tide
  • Cheetos
  • Doritos
  • Bud Light
  • Stella Artois
  • Chipotle
  • M&M’s
  • Pringles
  • Mercari
  • Mountain Dew
  • Ford
  • Skechers
  • State Farm
  • Uber Eats
  • Jimmy Johns
  • GM
  • Toyota
  • Squarespace
  • Logitech
  • Indeed
Kilde: Bloomberg

Pause-reklamerne er for mange seere indbegrebet af Super Bowl, men allerede nu har en del af annoncørerne lagt deres reklamer op på nettet.

Jim Nail, der er reklameanalytiker hos researchvirksomheden Forrester, mener ifølge CNBC, at annoncørerne forsøger at gå forsigtigt til værks. Nogle med godhjertet humor, mens andre referer til pandemien.

»Du vil gerne bryde igennem støjen og få folk i tale, men der har tidligere været eksempler på, at reklamerne er gået over grænsen fra at være kantede til direkte stødende,« siger han og tilføjer, at virksomhederne i år må holde tungen lige i munden, som følge af en øget polarisering og mere følsom kultur.

Prisen for en 30 sekunders reklame til den gigantiske sportsbegivenhed ligger på i omegnen af 5,6 mio. dollars, hvilket svarer til ca. 35 mio. kr. Prisen er fløjet op i løbet af det seneste årti, men i år er den ikke steget.

Flere af verdens største brands har dog sparet reklamepengene i år og valgt ikke at annoncere på grund af coronapandemien - bl.a. Coca-Cola og Pepsi.

For nylig meddelte den amerikanske ølmastodont Budweiser, at den for første gang i 37 år ville droppe Super Bowl-reklamerne for til gengæld at kanalisere pengene hen i en oplysningskampagne om coronavaccination.

Budweiser giver en del af sin skærmtid til organisationen Collaborative’s Vaccine Education Initiative, der udbreder viden om vaccinen. Forud for kampen har Budweiser også selv udrullet en reklame til støtte for denne.

Sidste år fulgte 102 mio. seere med, da Super Bowl blev vist i fjernsynet.

Læs også
Top job