Serier

Brexit-regler er et bureaukratisk mareridt for musikere, der vil turnere i EU

Der står ifølge poplegenden et betragteligt eksporttab på menuen, hvis den britiske regering ikke får EU med på at lempe de nye rejseregler efter Brexit.

Brexit - britisk farvel til EU
Elton John frygter, at de nye brexit-regler kan få alvorlige konsekvenser for britisk musikeksport. Arkivfoto: MARIO ANZUONI/Ritzau Scanpix

De har klokket i det. Ganske enkelt.

Sådan lyder kritikken mod den britiske regering fra en af pophistoriens allerstørste stjerner. Mens det sædvanligvis har været ørehængere, der er blevet skrevet fra hans klavertangenter, er det denne gang et harmdirrende debatindlæg, der er blevet komponeret fra Elton Johns tastatur.

Det er resultatet af brexit-forhandlingerne, han i debatindlægget, der er bragt i The Guardian, skyder til måls efter. Særligt den mangelfulde varetagelse af britiske musikeres interesser har ifølge Elton John været grel, da de turnerende kunstere nu står overfor en bureaukratisk mur, der for mange vil være uoverstigelig, mener han.

Elton John skriver, at hans egen succes bygger på hans muligheder for at turnere frit gennem Europa op gennem 1960'erne - og den mulighed ser han nu forsvinde for nye, håbefulde musikere.

»Det er fuldkommen vitalt for nye kunstere at turnere i Europa,« skriver han.

Brexitreglerne er ikke kun skidt for musikerne - men også for den britiske økonomi, der i 2019 fik et bidrag på 5,8 milliarder pund (godt 49 milliarder kroner) fra den britiske musikeksport, lyder det fra hitmageren, der længe har været offentligt erklæret modstander af skilsmissen med EU.

»Enten var brexit-forhandlerne fuldkommen ligeglade med musikere, eller også tænkte de ikke på dem eller var ikke tilstrækkeligt forberedte. De klokkede i det. Det er ultimativt op til den britiske regering at rede trådene ud: De skal tage tilbage og genforhandle,« skriver Elton John i debatindlægget.

Kritikken fra manden, der siden 1969 har udgivet 33 studiealbum og en lang række andre musikudgivelser og pr. 2019 havde solgt flere end 300 millioner plader, kommer midt i en tid, hvor den britiske regering er under øget pres for at skabe bedre arbejdsvilkår i EU for netop arbejdstagere i landets kreative branche.

Mandag skal den britiske kulturminister, Caroline Dinenage, stå skoleret for sine kollegaer i parlamentet, efter 280.000 briter har underskrevet en appel om at sikre særligt én ting: At turnerende kunstere ikke skal søge om visum i hvert enkelt EU-land, hvis de vil på turne. For det - og mange andre ting - skal de, som brexit-resultatet er faldet ud:

Før brexit kunne en britisk musiker rejse frit indenfor EU-landene, men nu skal de sikre sig et visum eller en arbejdstilladelse i hvert enkelt land - og reglerne for at opnå det kan variere fra land til land.

Dernæst skal de have papirer på plads, der minutiøst dokumenterer, hvilke genstande de bringer med sig ind over grænsen til EU, herunder musikinstrumenter.

Minister afviser visumlempelse

Når kunsterne så i juridisk forstand er klar til afrejse, melder sig en anden udfordring, som også rammer et andet britisk erhverv på potentielt tabt indtægt: Transportbranchen.

For når tour-bussen stævner ud fra eksempelvis Dover og sætter hjulene på fransk grund i Calais på vej mod en koncert i Paris, så må den kun gøre holdt i én by mere, før den skal vende hjem til Storbritannien. Det dikterer de nye regler for cabotagekørsel mellem EU og Storbritannien. Hvis kunsteren på turne efter Paris skal spille i Amsterdam, Bruxelles, Berlin og København, ja, så må den britisk indregistrerede tourbus altså vende næsen hjemad efter Amsterdam og hyre en bus fra et EU-land til at klare de tre sidste stop.

Den slags regler beskriver Elton John i sit debatindlæg som »et administrativt mareridt som markant øger omkostningerne for at stable en Europa-tour på benene«.

»Jeg vil ikke leve i en verden, hvor det kun er kunstnere, der har været i gang i årtier, som allerede har solgt millioner (af albums, red.), der kan turnere ordentligt,« skriver Elton John med henvisning til, at det for mange vil kræve ikke blot penge til de forøgede rejseudgifter, men også økonomi til at få ekstern advokatbistand til at gennemskue reglerne på tværs af EU's 27 medlemslande.

Derfor opfordrer han også politikerne i det britiske parlament til at finde penge til en støtteorganisation, hvor kunstnere der »ikke har den samme infrastruktur« omkring sig, som han har, kan få adgang til advokater, der kan bistå dem - noget, som han ønsker, at musikbranchen selv skal medfinansiere.

I januar sagde kulturminister Caroline Dinenage, at »døren står åben« for videre forhandlinger med EU. Den seneste tid har Storbritannien og EU udvekslet bud på alternative ordninger for turnerende musikere, men forslagene er vedvarende blevet skudt ned af den respektive modpart. Kulturministeren har sagt, at enhver løsning ikke vil komme til at omfatte frafald af de nye visumregler.

BRANCHENYT
Læs også