Erhverv

Elektrisk revolution – alle danske tog kan være eltog inden 10 år

Det vil "kun" koste 750 mio. kr. at gøre klar til batteritog på de mindre jernbanestrækninger – og ikke 12-14 mia. kr., som køreledninger ellers koster. Transportminister er begejstret.

Det er allerede aftalt at lave forsøg med batteritog på strækningen Helsingør-Hillerød og på Lemvigbanen i Vestjylland. Her er det et batteritog fra fabrikanten Stadler, som bl.a. Slesvig-Holsten har købt mange af. Foto: Stadler

Alle de dieseldrevne, danske tog kan måske være udskiftet med elektriske om mindre end 10 år, vurderer centerleder og togekspert Henrik Sylvan fra DTU.

Det er ikke kun bilisterne, der har udsigt til nye elbiler, nu rykker også togbranchen, hvor udviklingen af nye eltog har oversteget alle forventninger, især når det gælder batteritog. Lige nu er Banedanmark ved at elektrificere de danske hovedbanestrækninger for et tocifret milliardbeløb, ligesom der fra 2024-2025 kommer nye eltog til hovedstrækningerne...

BRANCHENYT
Læs også