Kendt undertøjsvirksomhed køber op i krisen
JBS Textil Group i Herning overtager et tøjselskab med attraktive kunder. Ifølge JBS-direktøren er der under coronakrisen mange sonderinger om netop virksomhedshandler i modebranchen.
Den danske undertøjskoncern JBS, der bl.a. er kendt for samarbejde med fodboldstjernen Cristiano Ronaldo, ekspanderer i coronakrisen. En uldjysk virksomhed kommer dermed med under JBS, hvor den adm. direktør fastslår, at der løbende er drøftelser om andre opkøb.
JBS Textile Group A/S med hovedsæde i Herning har netop overtaget Niels Mikkelsens Trikotagefabrik A/S i Ikast. Målet med købet er at styrke JBS inden for især salg til erhvervsmarkedet.
Niels Mikkelsens Trikotagefabrik har næste år 100-års jubilæum, og er en virksomhed, der i dag har produktionen liggende hos underleverandører og selv kun en håndfuld ansatte. Selskabet har en position inden for undertøj og erhvervs-/arbejdstøj til bl.a. det offentlige – her under forsvaret - og andre storkunder.
»Det er en virksomhed, som vi længe gerne har villet have under vores vinger. Som led i et generationsskifte der, er det nu lykkedes. Det kan styrke os inden for erhvervsområdet, hvor vi gerne også vil vokse. Selskabet skal køre selvstændigt videre, men bliver del af vores samlede koncern med produktion og andet,« siger adm. direktør Michael Alstrup, JBS.
Han fastslår samtidig, at der aktuelt er en del sonderinger i gang i tøjbranchen, der er præget af coronakrisen, om virksomhedshandler.
»Vi har haft mange drøftelser det seneste halve år, og vi får løbende nye henvendelser. Parterne skal altid være enige om præmisserne. Men der er muligheder for at vokse gennem opkøb,« mener Michael Alstrup.
JBS har endnu ikke afleveret tal for det forskudte regnskabsår 2019/20, hvor selskabet som alle andre i tøjbranchen blev hårdt ramt i foråret, da pandemien ramte Europa. Michael Alstrup fastslår, at omsætningen det år dykkede med ca. 5 pct. i forhold til året før, da salget lå på 322 mio. kr.
Det er han tilfreds med, da tingene i første omgang så ud til store konsekvenser udløst af pandemien.
Lige nu er JBS som andre præget af, at kunder har fysiske detailbutikker tvangslukket på store markeder for selskabet som Danmark, Tyskland, Holland, Storbritannien og Italien.
»Vi klarer os alligevel overraskende godt lige nu, da vi bl.a. har et koncept, hvor nogle af vores undertøjsmærker bliver solgt i dagligvarebutikkerne, der fortsat er åbne. Samtidig er der stærk vækst i salget gennem vores onlinepartnere. Vi ligger faktisk nu pænt foran budgettet for 2020/21,« fortæller Michael Alstrup.
Blandt JBS’s store aktiviteter er en undertøjsserie sammen med Cristiano Ronaldo, der er kåret som verdens bedste fodboldspiller fem gange. Det særlige CR7-undertøj fra JBS, som Juventus-angriberen selv står model til, står for ca. 14 pct. af JBS’ omsætning.