Erhverv

Coronanedlukning hjalp Alm. Brand til stort overskud

Alm. Brand præsenterede torsdag et overskud på 833 mio. kr. Et overskud, som direktør Rasmus Werner blandt andet tilskriver vind, vejr og omstændigheder med nedlukning.

(ARKIV) Alm. Brands hovedkvarter i Nordhavnen, København fotograferet torsdag den 1. oktober 2020. Alm. Brand-koncernen kommer med regnskab for 2020 torsdag den 11. februar 2021.. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)

For rejseselskaberne og forlystelsesparker har 2020 været et katastrofalt dårligt år. Men det har været en god forretning at være forsikringsselskab under coronapandemien.

Det er Alm. Brands seneste årsregnskab et bevis på. Her præsenterede den finansielle koncern et overskud på 833 mio. kr. før skat. Det skriver koncernen i en årsregnskabsmeddelelse.

Det er en markant fremgang i forhold til 2019, hvor overskuddet var på 553 mio. kr. før skat.

Adm. direktør i Alm. Brand, Rasmus Werner Nielsen, er meget tilfreds med resultatet og forklarer, at det især er inden for forsikring, at koncernen har sat turbo på.

»Alle statistikker viser, at der er færre biler på vejene i særdeleshed i slutningen af året, mange sidder derhjemme, farer mindre rundt og passer måske mere på værdier i hjemmet. Kombinationen gør, at vi har haft færre skader,« siger en glad direktør.

Det forgangne år bød på store omvæltninger i koncernen, herunder salget af koncernens bankaktiviteter og indgåelse af partnerskabsaftaler. Samtidig bidrog udviklingen på de finansielle markeder positivt til investeringsresultatet.

Rasmus Werner Nielsen roser sine kollegaer for at have ydet en flot indsats under svære vilkår, og han er glad for, at kunderne har taget godt imod digitale løsninger som videoopkald, når firmaets assurandører har forsøgt at sælge forsikringer.

Samtidig nævner han, at det var vigtigt for forsikringsdelen at tage initiativ i forhold til refundering af kundernes flybilletter.

»Da vi gjorde det, var det noget, der optog mange kunder. Vi tog initiativ og ansvaret på os og fik efterfølgende pengene fra flyselskaberne. Men initiativet gjorde, at vi fik positiv feedback fra vores kunder.«

Det positive årsregnskab betyder, at Rasmus Werner Nielsen har store forventninger til 2021, hvor Alm. Brand vil lancere et strategisk samarbejde med Volkswagen Semler. Her er planen, at man med et enkelt swipe kan få en forsikring, samtidig med at man kører ud med sin nye bil. Et samarbejde, som Rasmus Werner Nielsen forventer sig meget af.

Desuden er planen, udover at forbedre den underliggende drift, at lancere nye digitale løsninger i fællesskab med Sydbank. Som kunde i Sydbank vil man kunne se alle sine forsikringer i appen og vælge dem til og fra efter behov.

»Vi vil rigtig gerne skabe et fælles univers, hvor vores kunder er smeltet sammen,« siger Rasmus Werner Nielsen.

I den seneste tid har der været spekuleret i, hvad der skal ske med det britiske forsikringsselskab RSA Insurance Group, der blandt andet ejer Codan Danmark. Codan er en del af et større opkøb, Tryg har lavet.

Men der har været spekuleret i, om det er muligt at overtage Codan for konkurrencemyndighederne. Derfor er Tryg ved at forberede et salg, før deres større opkøb, herunder af Codan, er gennemført.

Rasmus Werner Nielsen mener, at det er for tidligt at udtale sig om en eventuel transmission til Alm. Brand, men:

»Som ansvarlig ledelse følger vi selvfølgelig med i den udvikling, og hvad der sker i branchen. Vi følger markedet tæt.«

BRANCHENYT
Læs også