Serier

Dansk luftfart frygter for fremtiden efter lang nedtur

Der er brug for en ny hjælpepakke for at genstarte flytrafikken, hvis luftfarten i Danmark ikke skal sygne hen og tabe kampen til udenlandske operatører. Sådan lyder advarslen fra det kriseramte erhverv.

Corona rammer verden
Luftfarten er reelt lukket ned, og masser af fly står parkeret i Københavns Lufthavn.

Restriktioner og lukkede grænser har i næsten et år holdt luftfarten i et jerngreb. Flyselskaber og lufthavne har tabt milliarder, og nedlukningen ser ud til at vare et godt stykke ind i 2021.

Nu advarer branchen om, at dansk luftfart risikerer at sygne hen og tabe kampen, så udenlandske operatører tager over.

En lang og hård nedtur vil gøre svært at genopbygge et stærkt udbud af internationale og oversøiske ruter som før krisen. Dermed bliver den direkte tilgængelighed til og fra Danmark mindre. Det vil ramme både erhvervslivet og turismen og dermed samfundsøkonomien, lyder advarslen.

»Det er drøn alvorligt. Flytrafikken i Danmark er hårdere ramt end i de fleste andre lande, og mange selskaber er tæt på at bukke under. Jo længere tid, der går, desto sværere bliver det at genvinde det tabte,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI og i Brancheforeningen Dansk Luftfart, BDL.

Det er drøn alvorligt. Flytrafikken i Danmark er hårdere ramt end i de fleste andre lande.

Michael Svane, branchedirektør i DI og i Brancheforeningen Dansk Luftfart, BDL.

Han fremhæver, at coronakrisen allerede har kostet omkring 10.000 medarbejdere jobbet i selve erhvervet og i sektorer tilknyttet luftfarten.

Branchen ønsker derfor en luftfartspakke, der kan sikre, at dansk luftfart kommer gennem krisen. Samtidig skal de generelle hjælpeordninger forbedres og forlænges, lyder opfordringen fra BDL.

»Vi er nødt til at få nogle bedre rammer på plads, så Danmark ikke står bagerst i bussen, når det igen bliver muligt at rejse. Verden omkring os står ikke stille, og masser af flyselskaber står på spring for at sende fly til Danmark, hvis de danske aktører er svækkede,« siger Michael Svane.


I Norge har det ungarske lavprisselskab Wizz Air allerede indledt en offensiv, og Ryanair har varslet, at coronakrisen giver gode muligheder for at kapre markedsandele.

»Hvis udenlandske aktører vinder frem, vil det marginalisere den danske model for arbejdsmarkedet, som de danske selskaber bekender sig til. Det ønsker vi ikke,« siger Michael Svane.

Hvis udenlandske aktører vinder frem, vil det marginalisere den danske model for arbejdsmarkedet.

Michael Svane, branchedirektør i DI og i Brancheforeningen Dansk Luftfart, BDL.

Han er bekymret for, at hele værdikæden indenfor luftfarten, som bl.a. omfatter flymekanikere, cateringselskaber, softwarefirmaer og pilotskoler, vil forsvinde eller blive svækket. Det kan koste masser af jobs, og det kan få sammenhængskraften i erhvervet til at briste.

Disse selskaber er afgørende for, at dansk luftfart kan klare sig i konkurrencen, siger Michael Svane.

Ifølge BDL er tallene for udviklingen i dansk luftfart dystre, og der er ikke udsigt til en snarlig bedring.

»Første kvartal er allerede tabt, og udsigterne for andet kvartal er meget triste,« konstaterer Michael Svane.

Siden coronakrisen for alvor lammede luftfarten midt i marts forrige år har danske lufthavne mistet 88 pct. af passagererne. Den første første måned af 2021 var endnu dårligere. Københavns Lufthavn havde således 91 pct. færre rejsende i januar.

»Januar har på alle måder været en trist start på året i Københavns Lufthavn, og det ser om muligt endnu mere stille ud i februar. Der er brug for hjælp og støtte til at genstarte flytrafikken. Udrulningen af vaccinationer og beslutningen om at udvikle et digitalt coronapas er dog et lysglimt i coronamørket,« siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Der er brug for hjælp og støtte til at genstarte flytrafikken.

Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn

SAS, som er den største operatør i Skandinavien, er i færd med at reducere trafikprogrammet yderligere. Selskabet henviser til, at der i januar med kort varsel blev indført skærpede restriktioner, så der til alle destinationer i udlandet nu er krav om karantæne, negativ coronatest eller et generelt indrejseforbud for udlændinge.

»De skærpede restriktioner betyder, at efterspørgslen og dermed vores kapacitet fortsat vil være på et lavt niveau i resten af vintersæsonen,« oplyser Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

BDL vurderer, at der er brug for en luftfartspakke på mellem 500 og 750 mio. kr., hvis erhvervet skal klare sig igennem krisen og være parat til at lette, når rejselysten vender tilbage.

Pengene skal bl.a. gå til at sikre overlevelse for luftfartens værdikæde, ligesom selskabernes skal have støtte til at fastholde afgørende kompetencer hos nøglemedarbejdere.

BDL foreslår også, at genåbningen af lukkede ruter støttes, så staten i en opstartsfase betaler udgifterne til lufthavnstakster, sikkerhedsafgifter mm.

»Andre lande giver allerede omfattende støtte til luftfarten, og det er afgørende, at Danmark ikke halter bagud,« siger Michael Svane.

Transportminister Benny Engelbrecht anerkender, at luftfartsbranchen ligesom det øvrige erhvervsliv er hårdt ramt af covid 19 og derfor er omfattet af de generelle hjælpepakker. Han mener dog ikke, at tidspunktet for en ny målrettet hjælpepakke er nået.

»Den første luftfartspakke blev gennemført på et tidspunkt, hvor der var en forhåbning om, at luftfarten kunne hjælpes gradvist i gang igen. Vi ved nu, at det var for tidligt. Så hvis der skal laves en ny luftfartspakke, så skal det være på et tidspunkt med gunstige forhold for genstart, og der er vi ikke endnu. Jeg har dog noteret mig branchens ønske, og når tiden er moden, vil regeringen taget spørgsmålet op til overvejelse,« siger Benny Engelbrecht i en skriftlig kommentar.

BRANCHENYT
Læs også