Erhverv

Kunder mangler penge efter stort rejsekrak

Rejsegarantifonden er ikke begyndt at udbetale penge til de kunder, som skal have penge retur efter danmarkshistoriens største rejsekrak i efteråret.

Flere tusinde kunder har ikke fået penge retur fra Rejsegarantifonden efter konkursen i moderselskabet bag Bravo Tours i oktober 2020.

Næsten fire måneder efter det hidtil største rejsekrak herhjemme venter flere tusinde kunder fortsat på at få deres penge retur fra Rejsegarantifonden.

Moderselskabet bag Bravo Tours blev erklæret konkurs i slutningen af oktober. De kunder, som har købt en rejse, har efter de danske regler krav på at få deres penge tilbage gennem Rejsegarantifonden. Det er imidlertid ikke sket endnu.

»Jeg forstår godt, at kunderne er utålmodige. Men der er tale om den største konkurs i Rejsegarantifondens historie, og sagsbehandlingen tager tid. Der er en række forhold, som skal undersøges, og der er procedurer, som vi skal følge. Jeg håber, vi kan påbegynde tilbagebetalingen om nogle uger, men jeg kan ikke love, hvornår det vil ske,« siger Birgitte Fjeldhoff, direktør i Rejsegarantifonden.

Der er en række forhold, som skal undersøges, og der er procedurer, som vi skal følge.

Birgitte Fjeldhoff, direktør i Rejsegarantifonden.

Hun oplyser, at fonden ikke har en præcis opgørelse af, hvor mange kunder, som skal have penge retur, men det er flere tusinde, og der er tale om et større millionbeløb.

I forbindelse med konkursen af virksomheden TravelCo, som var moderselskab for Bravo Tours, blev navn og kundekartotek overtaget af nye ejere, som har etableret et nyt selskab med navnet Bravo Tours af 1998.

Blandt ejerne af det nystiftede selskab er den islandske Bank Arion, som også var hovedaktionær i det krakkede selskab, samt Peder Hornshøj, som var direktør i den konkursramte rejsekoncern.

Det nye Bravo Tours overtog som en del af købsaftalen retten til at tilbyde de kunder, som blev ramt af konkursen, en ny rejse på et senere tidspunkt. Kunderne kunne også vælge at få pengene tilbage.

Ifølge Peder Hornshøj, adm. direktør i det nye Bravo Tours, har op mod 80 pct. af kunderne valgt en ny rejse. De øvrige kunder skal have pengene tilbage af Rejsegarantifonden, der har modtaget relevante oplysninger om kunderne fra det nye Bravo Tours.

Rejsebranchen har kritiseret fremgangsmåden. Holdningen er, at der er tale om konkurrenceforvridning, når det nye Bravo Tours får fortrinsret til at gennemføre og tjene på rejserne. Ifølge Jan Vendelbo, der er direktør for Spies og formand for Rejsearrangører i Danmark, RID, burde alle kunder få deres penge retur, så de kan købe en ny rejse, hvor de ønsker.

En advokatundersøgelse foretaget af Kammeradvokaten har imidlertid ikke givet anledning til kritik af fremgangsmåden.

Konkursen i efteråret var danmarkshistoriens største, og den ventes at koste Rejsegarantifonden 150 mio. kr. Konkursboet efterlader gæld til kreditorerne på 541 mio. kr.

Læs også