Erhverv

Novos dystre meldinger er gjort til skamme: »Vi står stærkere i USA, end vi har gjort i en række år«

Medicinalselskabet Novo Nordisks største enkeltstående forretning har på nærmest rekordtid vist sig langt stærkere, end selskabet selv forventede.

Topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, har kunnet se den amerikanske division klare sig bedre end forventet. Foto: Stine Bidstrup

Novo Nordisk har gjort egen skepsis til skamme og er lykkedes med at få den amerikanske forretning til at levere langt bedre resultater, end medicinalselskabet havde turdet håbe på.

På det største medicinmarked i verden er Novo Nordisk således i dag langt foran sine egne såkaldte »strategiske aspirationer«, der tilbage i slutningen af 2019 afløste de langsigtede, finansielle målsætninger.

Det var dem, der flere gange blev barberet kraftigt ned, da krisen rasede i og omkring 2016. Med store kursfald til følge.

»Min konklusion er, at vi står stærkere i USA, end vi har gjort i en række år,« siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk.

Da Novo Nordisk på selskabets kapitalmarkedsdag i slutningen af 2019 løftede sløret for de strategiske aspirationer, kunne forventningerne til USA ligge på et meget lille sted. Det amerikanske marked ville udvikle sig nogenlunde fladt frem mod 2022 med 0 til 2 pct. vækst om året.

I 2020 leverede Novo Nordisk en vækst i lokal valuta i USA på 3 pct., og for 2021 forventer Novo Nordisk samlet set at levere en vækst på mellem 5 og 9 pct.

Da USA fortsat fylder lige under halvdelen af koncernens samlede salg, betyder det, at Novo Nordisk også i indeværende år skal levere resultater langt over de strategiske ambitioner.

Lykkes det ikke, risikerer Novo Nordisk at ramme ind i et 2021 med en eller flere nedjusteringer.

Hvad er semaglutid og GLP-1?
    • Semaglutid er et stof, der forventes at blive det bedst sælgende lægemiddel i Novo Nordisks historie.
    • Semaglutid er godkendt som behandling af diabetes under navnet Ozempic og Rybelsus, der er henholdsvis en ugentlig injektion og en daglig pille.
    • Semaglutid tilhører den hastigt voksende lægemiddelklasse kaldet GLP-1. Det er en efterligning af et naturligt tarmhormon, som stimulerer insulinproduktionen hos de diabetikere, som fortsat selv har insulinproduktion tilbage. Det har bl.a. den store fordel, at behandling med den type middel giver vægttab, mens behandling med insulin fører til det modsatte.
    • GLP-1-markedet domineres i dag totalt af Novo Nordisk og Eli Lilly, hvor førstnævnte har lægemidlerne Victoza, Ozempic og Rybelsus på markedet, mens Eli Lilly har Trulicity.
    • Semaglutid forventes at kunne bruges som behandling af en række andre sygdomme, f.eks. fedme og fedtleversygdommen NASH.
  • »Vi står bedre i dag, end vi gjorde dengang. Det skyldes, at lanceringen på trods af covid-19 er gået rigtig godt. Det gælder både for Ozempic og Rybelsus,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

    Ozempic og Rybelsus er lægemidler til behandling af diabetes og er begge baseret på supermolekylet semaglutid. Ozempic gives én gang om ugen som injektion, mens Rybelsus er en daglig tablet.

    De tilhører begge den hastigt voksende og yderst lukrative lægemiddelklasse GLP-1. Både væksten i segmentet og lanceringerne af de to midler har ifølge Novo Nordisk-topchefen »til fulde levet op til vores forventninger«.

    Da vi stod på kapitalmarkedsdagen i 2019, havde vi endnu ikke lanceret Ozempic i USA, så vi havde det foran os. Det er klart, at det er gået godt.

    Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk

    Novo Nordisk er også i fuld gang med at transformere salget i USA. Ved udgangen af 2020 havde koncernen nået de første 48 pct. sammenlignet med salgstallene for 2015. Målet er, at 70 pct. af alt salg i USA i 2022 skal udgøres af andre lægemidler end i 2015.

    I 2015 fyldte f.eks. insulinen Levemir mere end 22 pct. af salget i USA, mens den i 2020 udgjorde bare lidt mere end 5 pct.

    »Vi er fortrøstningsfulde omkring det, men der skal stadigvæk flyttes meget forretning over på nye produkter,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

    I dag udgør Ozempic og Rybelsus til sammenligning næsten en tredjedel af det samlede salg i USA mod ingenting 2015.

    Den positive udvikling er også blevet bemærket i analytikerkredse.

    »Novo Nordisk klarer sig en del bedre i USA, end hvad folk havde forventet for bare lidt over et år siden,« siger Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier.

    Om Novo Nordisk har været for konservativ med udmeldingerne, skal være usagt. Faktum er dog, at langt fra alt bare er gået Novo Nordisks vej, siden de strategiske ambitioner blev offentliggjort.

    Insulinpriserne er fortsat under et massivt pres i USA, og salget i USA dykkede alene det seneste år med 23 pct.

    Samtidig er rabatterne til de magtfulde medicinindkøbere på et historisk højt niveau. Begge dele elementer, der bestemt ikke gavner Novo Nordisks forretning.

    Rabatterne er imidlertid efterhånden også på et så højt niveau, at det snart ikke kan blive ”værre” set med Novo Nordisks briller.

    Det betyder i praksis, at risikoen for en ny nedtur som følge af prispres er lavere, end den har været.

    Umiddelbart er der ikke noget, der indikerer, at USA ikke skulle komme til at køre endnu bedre de kommende år, end det gør i dag.

    Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier

    Ifølge Jannick Lindegaard Denholt fra ABG Sundal Collier er de to væsentligste usikkerhedsmomenter i dag de amerikanske arbejdsløshedstal og kommende data fra et studie, som Eli Lilly står bag.

    Jo flere amerikanere, der mister jobbet som følge af ikke mindst coronakrisen, jo flere mister også en privat sundhedsforsikring og ryger dermed ud af de mere lukrative aftaler for Novo Nordisk.

    I stedet ender de på f.eks. det offentlige Medicaid, den største offentlige sygekasse, eller også ryger de helt ud og har således ingen forsikring.

    Min konklusion er, at vi står stærkere i USA, end vi har gjort i en række år.

    Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk

    Det andet usikkerhedsmoment udgøres af amerikanske Eli Lilly, der snart præsenterer data for selskabets store lægemiddelhåb tirzepatid.

    Det sker med fremlæggelsen af nye fase 3-data i et direkte sammenligningsstudie med Novo Nordisks Ozempic.

    Data fra det studie vil kunne give et lille fingerpeg om, hvem af de to totalt dominerende aktører på det lukrative GLP-1-marked, der står med de bedste kort på hånden.

    Man skal dog i den sammenhæng notere sig, at Eli Lilly sammenligner sin lægemiddelkandidat med den laveste godkendte dosis af Ozempic. Det betyder også, at Novo-investorerne næppe skal gå i panik, hvis Eli Lillys middel overgår Novo Nordisks.

    Det skyldes, at Novo Nordisk er på vej på markedet med en højere dosis, som er mere potent, ligesom tidligere studier har vist udfordringer med tirzepatids bivirkningsprofil, hvor væsentligt flere oplever alt fra diarré, kvalme og opkast sammenlignet med Novo Nordisks lægemidler.

    »Umiddelbart er der ikke noget, der indikerer, at USA ikke skulle komme til at køre endnu bedre de kommende år, end det gør i dag,« siger Jannick Lindegaard Denholt.

    BRANCHENYT
    Læs også