Erhverv

3F, Dansk Industri og Dansk Erhverv skal sammen bidrage med initiativer, som tiltrækker kvindelige lastbilchauffører

Godstransportbranchen er udfordret som aldrig før. En ny taskforce er derfor blevet etableret, særligt for at bidrage med råd og erfaringer, der skal tiltrække flere kvinder til transportbranchen.

I 2030 skal antallet af kvindelige lastbilchauffører være femdoblet. Foto: Søren Bang Andersen

Godstransportbranchen trykker speederen i bund for, at flere kvinder sætter sig bag rettet i lastbilerne. En ny taskforce er i den forbindelse blevet etableret med henblik på at femdoble antallet af kvindelige lastbilchauffører frem mod 2030.

Taskforcen er nedsat af 3F, Dansk Industri (ATL) og Dansk Erhverv (DTL-A). Sammen har de skabt en værktøjskasse bestående af syv anbefalinger og konkrete redskaber til transportbranchen, som skal hjælpe virksomhederne med at målrette deres rekrutteringsindsatser og øge kønsdiversiteten blandt de ansatte.

»Vi ser ind i en fremtid, hvor vi kommer til at mangle chauffører i Danmark. Derfor er det afgørende at øge tilgangen af arbejdskraft til branchen. Desuden ved vi, at en øget kønsdiversitet er gavnligt for både bundlinje og arbejdsklima. Derfor er det vigtigt at sætte ind nu. Første skridt er at gøre virksomhederne opmærksomme på barriererne i forhold til rekruttering af kvinder,« siger branchedirektør i ATL under Dansk Industri Lars William Wesch.

I Danmark føres kun to ud af 100 lastbiler af en kvinde. Det placerer godstransporten blandt de brancher med færrest kvindelige medarbejdere. Fælles for andre fag med få kvinder er, at der er tale om hårdt fysisk arbejde. Det er ikke tilfældet i godstransportbranchen, fordi den teknologiske udvikling har fjernet mange af barriererne for kvinder.

Motiverende ledere, som tør gå forrest, er vejen frem ifølge adm. direktør i SCT Transport Hanne Bødker-Petersen. Derfor er det højt prioriteret hos SCT Transport at skabe arbejdsforhold, der tiltrækker kvinder.

»Det kræver, at vi sørger for, at kvalificerede kvindelige ansøgere ansættes på lige fod med mandlige ansøgere. Og så skal vi være villige til at skabe nogle gode arbejdsrammer. F.eks. skal kvinder kunne klæde om i fred og have arbejdstøj, der passer ordentligt til dem,« siger Bødker-Petersen.

Taskforcen er et led i kampagnen Job i Transport, som blev lanceret i 2015 for at forberede godstransportbranchens image og for at tiltrække flere chauffører til branchen.

BRANCHENYT
Læs også