Erhverv

Aarhusiansk iværksætter har gentænkt gavekurven: »Det skal blive kæmpestort«

Lisette Daugaard står bag gaveportalen Greeting.dk, der skal tilbyde et alternativ til de traditionelle gavehilsner, samtidig med at det lokale erhvervsliv tilgodeses.

Lisette Daugaard har længe gået med tanker om at starte sin egen virksomhed. I 2020 fik hun så idéen, der kunne gøre tankerne til virkelighed. Foto: Søren Vendelbo

Fødselsdage, mærkedage, bryllupsdage: Anledningen til at sende en lille hilsen til en, man har kær, kan være mange. Men hvis man vil sende en gave, der leveres i en flot indpakning og ikke i en papkasse, vil valget ofte falde på f.eks. en buket blomster, en flaske vin eller chokolade.

Men det udvalg vil den 34-årige iværksætter Lisette Daugaard gøre op med. Fra hjemmet i Aarhus-forstaden Højbjerg har hun netop lanceret gavesitet Greeting.dk, der skal være et alternativ til de klassiske gavehilsner.

Konceptet fungerer sådan, at man på hjemmesiden skriver adressen ind på den person, som man ønsker at sende en gave til. Herefter vil man blive præsenteret for en række varer fra butikker, der befinder sig i det lokalområde, som gavemodtageren bor i – det kan være alt fra legetøj, nips til hjemmet eller vin fra den lokale vinhandler.

Herefter kan gavegiveren vælge en eller flere gaver fra den samme butik, skrive en hilsen til modtageren, hvorefter butikken pakker gaven flot ind, skriver hilsenen i hånden og afleverer gaven personligt ved hoveddøren hos den heldige modtager.

Ideen til Greeting.dk opstod tilbage i juni 2020, hvor Lisette Daugaard ville give sine kræftsyge mor en gave, da familien grundet coronarestriktioner var afskåret fra at besøge hende.

»Jeg havde behov for at sende noget til hende for at række ud, så jeg sendte en buket blomster, for det vidste jeg, hun ville blive glad for. Men en uge eller to efter ville jeg gerne sende noget igen, og jeg ville ikke overøse hende med blomster. Her blev jeg opmærksom på, at der ikke var mange muligheder for at sende andet end chokolade, blomster og vin.«

Derfor gik hun i tænkeboks, og en fredag aften kom idéen til hende, »som sendt fra himlen.«

»Bang, så var den der bare, og så tog det nok 24 timer at færdigudvikle konceptet. Så ventede der selvfølgelig en kæmpe rejse, for jeg vidste ikke særligt meget om at starte en virksomhed. Så jeg researchede på det og kunne se, at der bliver sendt over en million gavehilsner om året. Jeg kom frem til, at jeg ville skabe en platform, hvor folk kan gå ind og vælge lige præcis den gave, der passer til anledningen, og samtidig støtte de små, lokale butikker. Det gav bare rigtig god mening,« forklarer stifteren om tilblivelsen.

Herefter gik Lisette Daugaard i gang med at indgå aftaler med forhandlere, mens hun investerede i udviklingen af en hjemmeside til konceptet.

Det bedste alternativ

Et økonomisk indskud på godt 100.000 kr. senere gik sitet den 1. februar i luften, og siden er det gået stærkt. Greeting.dk leverer nu gaver i flere end 800 postnumre landet over, og kunderne tæller både private og virksomheder.

Succesen, tror den 34-årige iværksætter, skyldes, at konceptet er personligt.

»Vi vil gerne være det bedste alternativ til, at afsenderen selv afleverer sin gave. Det gør bare en forskel, om man finder sin gave i en papkasse med tape på i carporten, eller om man får den leveret personligt i en flot indpakning.«

Samtidig ser hun også »en kæmpe brandingfordel« for butikkerne ved at benytte sig af Greeting.dk.

»Butikkerne kan sagtens se idéen i at komme ud og se deres egne kunder i øjnene. Det er jo ikke afsenderen, men modtager, der kommer fra lokalområdet, så de bliver måske bevidste om, at den her butik, hvor gaven kommer fra, eksisterer,« fortæller hun og uddyber, at hvis gaven ikke falder i god jord, kan den byttes i selvsamme butik.

Noget tyder på, at også kunderne tager godt imod konceptet.

»Mit mål var, at vi inden afslutningen af 2021 skulle blive landsdækkende, men det når vi allerede de kommende måneder. Nu er næste skridt at trykke på den store marketingsknap og få spredt budskabet om Greeting bredt ud landsdækkende, samtidig med at vi styrker selve udvalget af varer. Så vi har speederen i bund lige nu,« siger hun.

Tid til at knokle

Lisette Daugaard har ingen erfaring som selvstændig erhvervsdrivende, udover at hun kan trække på sin kandidat i pædagogisk antropologi, der bl.a. beskæftiger sig med menneskers behov. Men nu var tiden inde til at kaste sig ud i det, lyder det fra iværksætteren.

»Jeg har altid kaldt mig selv for en slags skabsiværksætter, for jeg har altid haft mange idéer og kan godt lide konceptudvikling. Men jeg har jo to børn, som så nu endelige er så gamle, at det giver mening for mig at knokle på mit eget projekt.«

Størrelsen på ambitionerne hersker der i hvert fald ingen tvivl om:

»Jeg drømmer om, at Greeting.dk bliver kæmpestort,« lyder det prompte.

BRANCHENYT
Læs også